BTK "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola: Recent submissions
Now showing items 1-20 of 87
-
The Kodály Concept of Music Education and its Reception in the United States - A Comparative Empirical Study of Selected Music Didactic Content of Hungarian and American Teaching Materials for Kodály-Based Elementary School Music Instruction
(2022-10-11)Kodály Zoltán zenenevelési koncepcióját 2017-ben az UNESCO a szellemi világörökség részévé nyilvánította. Kodály koncepciójának különleges jelentősége annak kettős funkciójában rejlik, egyfelől "a népi kultúra ... -
A mese szimulációja. A modern mese parafrázis morfológiai és receptív vizsgálata
(2022-07-12)Gyakorló pedagógusként munkám során mindennapi kapcsolatba kerülök gyerekekkel, felnőttekkel és olyan „majdnem” felnőttekkel, akiktől magam is sokat tanulok a pedagógiai gyakorlaton szerzett élményeikből. Tanulom a gyorsan ... -
A pécsi jezsuita Pius Gimnázium története (1912–1948)
(2022-07-12)„Ezt az épületet gróf Zichy Gyula pécsi megyéspüspök építtette. Itt működött az általa alapított Jézus Társasági Pécsi Pius Katolikus Főgimnázium 1914-től 1948-ig az egyházi iskolák államosításáig” – hirdeti a tábla ... -
Pedagógusnők mentálhigiénés állapotfelmérése különös tekintettel a szakmai és női identitás kimunkáltságára-2009-2017 között, hazai mintán végzett kvantitatív vizsgálat
(2022-07-12)Az aktív pedagógusnők mentálhigiénés állapotfelmérésére fókuszálva vizsgálja az egyéni és a szakmai identitást, keresi az összefüggést a szakmai és a női identitás megléte, kimunkáltsága és a mentálhigiénés állapot ... -
A középfokú építőipar és földmérés ágazati szakképzésben tanulók komplex szakmai gondolkodási folyamatainak feltárása, fejlesztése probléma alapú tanulással – tanítással, a fejlődés tendenciáinak értelmezése
(2022-05-10)A disszertáció témájának egyik csomópontja az újszerű tanulási módszer hatására létrejövő tudás, valamint a szakma professzionális gyakorlásához szükséges képességek. A szakmai feladatok megoldásához, ha szigorúan az ... -
A jelentések számtana. Kvalitatív komparatív analízis a nevelésszociológiában
(2022-04-05)Az iskola és az oktatás világa zavarba ejtően sokféle világ. A kutatásmódszertan felől szemlélve úgy tűnik, adatközlő- és adatgeneráló szervezetek sokasága népesíti be. Az iskolát, természetesen, nem adatközlők, hanem ... -
MOTIVÁLATLANOK, VAGY ROSSZUL MOTIVÁLUNK? A tanulási motiváció vizsgálata a 9-11. évfolyamra járó szakképző iskolások körében
(2022-04-05)A társadalmi fejlődés központi kérdése, hogy a felnövekvő generáció megismerje az előző nemzedékek által felhalmozott tudást, tapasztalatot, mert ez adja az alapját a további fejlődésnek. A 20. század második felétől az ... -
Női fogvatartottak oktatás-nevelés szempontú egyéni és intézményi profiljának rendszerszintű vizsgálata az eredményes reintegráció érdekében
(2022-02-01)Az általános kép a büntetés-végrehajtás ismeretlen világáról szélsőségek között mozog, inkább sztereotipizált, mint reális. Egy zárt rendszer működésének elemzése speciális feladatok elé állítja a kutatót, a téma ... -
A nők olvasóvá nevelése a reformkori Magyarországon
(2021-07-20)A 18. század végén az irodalmi élet, az olvasóközönség összetétele gyökeresen megváltozott, s a korábbiakban sosem tapasztalt növekedésnek indult. Ezekben az évtizedekben jelentek meg a nők, a gyerekek és az alsóbb társadalmi ... -
CIGÁNY KÖZÖSSÉGEK A VAJDASÁGBAN, Két vajdasági településen élő roma közösség iskolázottságának, foglalkoztatottságának vizsgálata és összehasonlító elemzése
(2021-07-20)A leíró jellegű disszertációm témája egy olyan négyéves intenzív kutatói munkát ölel fel, amely Vajdaságban bár minden bizonnyal érdekli az embereket, mégis élesen elzárkóznak tőle. Feltehetően egyetlen nép történelmét ... -
Cigány gyerekek integrációja az oktatáspolitikai döntések tükrében
(2021-07-20)A katolikus egyház oktatásával kapcsolatos szakirodalmakat olvasva láthatjuk, hogy a katolikus egyház az oktatásban betöltött évszázados múltja során, általában a jobb társadalmi státuszú családok gyermekeinek nevelését ... -
Tartalmi szabályozók vizsgálata a Positive Education modell alapján a hazai közoktatás egy szegmensében
(2021-06-01)A kutatásban öt intézményben, elemzési egységenként (összesen 21 darab) történt feltáró elemzés. Az elemzésben a MAXQDA segítségével kinyert kódok tartalmi egységeit tartalmazó Word dokumentum terjedelme 266 oldal (részletesen ... -
Hétvégi magyar iskolák és óvodák a magyar diaszpórában
(2021-06-01)A legkülönfélébb módon és okokból létrejött oktatási kezdeményezések esetében számtalan hasonlóságot és különbséget sorolhatunk fel azok működését, céljait, az elérni kívánt célcsoportot vagy az eredményességet illetően. ... -
Úszásoktatás térben és időben - Az úszásoktatás megjelenése és kiteljesedése a magyar köznevelésben
(2021-04-06)A doktori disszertációt több szálon vezettük, amely során áttekintettük az úszás mejelenését és elterjedését, fogalomkörének változásait, Magyarország fürdőkultúrájának történetét; az uszodai létesítmények alakulását és ... -
Erőforrások vizsgálata a gimnáziumi tanulók egészségének fejlesztésében (középpontban az iskolavédőnői ellátás erőforrás szerepének felmérése - a tanulók kvantitatív és az iskolavédőnők kvalitatív megkérdezésével)
(2020-07-10)Az egészségmutatók alapján jelentős a hátrányunk az egészségügyi ellátással elkerülhető és a népegészségügyi beavatkozásokkal megelőzhető megbetegedések és halálozások tekintetében. A 2016-ban készült hazai Egészségjelentés ... -
Enyhén értelmi fogyatékos tanulók idegennyelv-tanulási motivációja az eltérő tantervű általános iskolák 8. osztályában
(2020-04-21)A 21. században az idegennyelv-tudás szerepe jelentősen felértékelődött. 1988-ban az Európai Közösség oktatási miniszterei megállapodtak abban, hogy az európai polgárrá válás kulcstényezője az idegen nyelvek elsajátítása. ... -
A Vajdaságban alkalmazott magyar nyelvű ábécés olvasókönyv olvasástanulási szövegeinek funkcionális analízise a Vajdaságban magyar tanulmányokat folytató magyar anyanyelvű hat-nyolc éves tanulók olvasás iránti érdeklődésének aspektusából
(2020-04-21)Functional Analysis of Reading LearningTexts of the Hungarian Alphabet Reading Book in Vojvodina from the Point of View of Interest in Reading for 6-8-year-old Hungarian-speaking Children who are Studying Hungarian in ... -
Bevezetés az iskolai demokratikus állampolgári nevelés integrációs problémáinak diszkurzív vizsgálatába
(2020-02-11)Ahhoz a roppant szerencsés nemzedékhez tartozom, amely békében nőtt fel, felnőtt fejjel élhette meg a Kádár-rendszer végét, majd a rendszerváltás illúzióját, most pedig egy kicsit távolabbról szemlélve ...