• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Doktori disszertációk
    • BTK "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Doktori disszertációk
    • BTK "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Női fogvatartottak oktatás-nevelés szempontú egyéni és intézményi profiljának rendszerszintű vizsgálata az eredményes reintegráció érdekében

    Thumbnail
    View/Open
    Disszertáció (6.068Mb)
    Tézisek (hun) (528.8Kb)
    Tézisek (eng) (567.8Kb)
    Date
    2022-02-01
    Author
    Ács-Bíró Adrienn
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Az általános kép a büntetés-végrehajtás ismeretlen világáról szélsőségek között mozog, inkább sztereotipizált, mint reális. Egy zárt rendszer működésének elemzése speciális feladatok elé állítja a kutatót, a téma szenzibilitása fokozott mértéktartást, tudományos távolságtartást, és tárgyilagos véleményalkotást vár el. A jelen börtönoktatás kérdéseit, a nők képezhetőségét kevéssé lehetséges vizsgálni a célcsoport és a keretrendszer sajátosságainak mélyebb ismerete nélkül. Az értekezés ezek alapján egyrészt a Büntetés-végrehajtási Szervezet, másrészt a női fogvatartottak egyéni és csoportos jellemzőire, helyzetére, valamint a reintegrációt segítő oktatási-képzési kilátásaikra helyezte a hangsúlyt. Kutatásunk a Kalocsai Fegyház és Börtönben valósult meg, célcsoportunkat a jogerősen szabadságvesztésüket fegyház, börtön végrehajtási fokozatban töltő, szabadulás előtt álló női fogvatartottak alkották. A szerző abban a különleges helyzetben van, hogy a Kalocsai Fegyház és Börtön állományának külsős tagjaként, segítő szakemberként, önkéntesként, majd gyakornokként és kutatóként több éve átfogó betekintést nyerhet a rendszer működésébe. A tevékenységkörök ellátásának ezen formája a kutatás szempontjából kedvező hatású, mivel mind az állomány tagjaival, mind a fogvatartottakkal megfelelő szintű együttműködés alakult ki. A terepismeret a megfigyelést és a kutatómunkát segítette, annak alapvető megvalósíthatóságát, valamint elmélyítését biztosította. A börtönkutatás szempontjából az egyéni és intézményi profil jellemzőinek megismeréséhez fontos a tapasztalat, a hely-, személy- és rendszerismeret, amely alapjaiban járult hozzá a kutatás tervezéséhez, kivitelezéséhez, illetve a súlypontozáshoz. Kutatásunk a fogvatartottak körében olyan csoportot vizsgál, amely az időspektrumon állandó populációt képez. A téma napjainkban talán még aktuálisabb, mint valaha, amely egy régóta fennálló problémakört kíván mélységében megismerni, és azokra reflektálni, ezzel megoldási (kezelési) alternatívákat megvilágítani. A várható eredmények tükrében felértékelődik a fogvatartottak részéről a motivált részvételi szándék, valamint a büntetés végrehajtási intézetben a szervezet által támogatott, személyes kutatói jelenlét. A dolgozatban bemutatott összefüggések és eredmények komoly társadalmi, szociális és gazdasági hasznosíthatósággal bírnak. Képet adnak a női fogvatartottak magyarországi helyzetéről, továbbá a hatékony reszocializáció megvalósításához kínálnak további irányokat. A szerző célja a bv., illetve a fogvatartottak képzési jellemzőinek és lehetőségeinek feltárása, amelyek a gyakorlatba beépíthető módszertani eljárásokkal a reintegrációs tevékenység eredményességét erősíthetik.
    URI
    http://pea.lib.pte.hu/handle/pea/24856
    Collections
    • BTK "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola [87]

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV