Női fogvatartottak oktatás-nevelés szempontú egyéni és intézményi profiljának rendszerszintű vizsgálata az eredményes reintegráció érdekében
Abstract
Az általános kép a büntetés-végrehajtás ismeretlen világáról szélsőségek között mozog,
inkább sztereotipizált, mint reális. Egy zárt rendszer működésének elemzése speciális feladatok
elé állítja a kutatót, a téma szenzibilitása fokozott mértéktartást, tudományos távolságtartást, és
tárgyilagos véleményalkotást vár el.
A jelen börtönoktatás kérdéseit, a nők képezhetőségét kevéssé lehetséges vizsgálni a célcsoport
és a keretrendszer sajátosságainak mélyebb ismerete nélkül. Az értekezés ezek alapján egyrészt
a Büntetés-végrehajtási Szervezet, másrészt a női fogvatartottak egyéni és csoportos
jellemzőire, helyzetére, valamint a reintegrációt segítő oktatási-képzési kilátásaikra helyezte a
hangsúlyt. Kutatásunk a Kalocsai Fegyház és Börtönben valósult meg, célcsoportunkat a
jogerősen szabadságvesztésüket fegyház, börtön végrehajtási fokozatban töltő, szabadulás
előtt álló női fogvatartottak alkották.
A szerző abban a különleges helyzetben van, hogy a Kalocsai Fegyház és Börtön
állományának külsős tagjaként, segítő szakemberként, önkéntesként, majd gyakornokként és
kutatóként több éve átfogó betekintést nyerhet a rendszer működésébe. A tevékenységkörök
ellátásának ezen formája a kutatás szempontjából kedvező hatású, mivel mind az állomány
tagjaival, mind a fogvatartottakkal megfelelő szintű együttműködés alakult ki. A terepismeret
a megfigyelést és a kutatómunkát segítette, annak alapvető megvalósíthatóságát, valamint
elmélyítését biztosította. A börtönkutatás szempontjából az egyéni és intézményi profil
jellemzőinek megismeréséhez fontos a tapasztalat, a hely-, személy- és rendszerismeret, amely
alapjaiban járult hozzá a kutatás tervezéséhez, kivitelezéséhez, illetve a súlypontozáshoz.
Kutatásunk a fogvatartottak körében olyan csoportot vizsgál, amely az időspektrumon
állandó populációt képez. A téma napjainkban talán még aktuálisabb, mint valaha, amely egy
régóta fennálló problémakört kíván mélységében megismerni, és azokra reflektálni, ezzel
megoldási (kezelési) alternatívákat megvilágítani. A várható eredmények tükrében
felértékelődik a fogvatartottak részéről a motivált részvételi szándék, valamint a büntetés végrehajtási intézetben a szervezet által támogatott, személyes kutatói jelenlét.
A dolgozatban bemutatott összefüggések és eredmények komoly társadalmi, szociális és
gazdasági hasznosíthatósággal bírnak. Képet adnak a női fogvatartottak magyarországi
helyzetéről, továbbá a hatékony reszocializáció megvalósításához kínálnak további irányokat.
A szerző célja a bv., illetve a fogvatartottak képzési jellemzőinek és lehetőségeinek feltárása,
amelyek a gyakorlatba beépíthető módszertani eljárásokkal a reintegrációs tevékenység
eredményességét erősíthetik.