Angol nyelvkönyvek nevelési potenciálja - B1 és B2 szintű angol nyelvkönyvi szövegek tartalmának több dimenziós összehasonlító elemzése
Abstract
A tankönyvek tartalma komoly szerepet játszik egy-egy generáció tudatformálásában. „A
tankönyv az emberi történelem és kultúra összefüggő képét mutatja, az emberiség által kumulált
és pedagógiai szempontok alapján kiválasztott ismeretmennyiséget tárja fel, de közvetít egy, a
társadalmi viszonyok által meghatározott világképet is” (Dárdai 2002: 24). Ugyanez érvényes
a nyelvkönyvekre is, noha kevésbé közvetlen módon. A nyelvkönyv különleges státuszú a
tankönyvek családjában, ugyanis más tankönyvektől eltérően nem az adott szaktudomány
ismereteit közvetíti a tanulók felé, mint például a biológia- vagy a földrajzkönyvek, hanem egy
idegen nyelv komplex rendszerét bontja olyan elemi részekre, amelyek a kor tanuláselméletével
és nyelvelméletével összhangban elsajátíthatóvá tesznek egy igen bonyolult jelrendszert. Noha
a nyelvkönyvi szövegek nem explicit megfogalmazásai egy társadalom által helyesnek tartott
világkép jellemzőinek, témaválasztásukkal, illusztrációikkal, de még didaktikai apparátusukkal
is (például: a kérdésekkel) világképformáló szerepet töltenek be.
Disszertációmban új perspektívából közelítek a nyelvkönyvekhez, a nyelvkönyvet mint a
nevelés eszközét vizsgálom. Arra keresem a választ, hogy az idegen nyelvek elsajátításának a
folyamata során a nyelvkönyvek milyen lehetőségeket nyújtanak a tanulók komplex
személyiségfejlesztésére. A nyelvkönyvbeli olvasmányok tartalmát veszem górcső alá, és
keresem azok érintkezési pontjait a pedagógiai dokumentumokban deklarált nevelési célokkal.
Bemutatom, hogy a nyelvkönyvek szövegeit nem elég kizárólag tantárgy-didaktikai
szempontok mentén megközelíteni, hanem szem előtt kell tartani a szövegek tartalmát is, mert
ezek hozzájárulnak egyrészt az általános nevelési célok eléréséhez, másrészt a tantárgyintegráció megvalósíthatóságához.