Biblioterápiás szemlélet lehetőségei a közoktatásban projektmódszerrel: Preventív, nőitéma-fókuszú traumamegelőző program a közoktatásban
Abstract
Disszertációmban egy olyan gender- és emberiméltóság alapú projekt kidolgozását tűztem
ki célul, amely lehetőséget biztosít a középiskola keretein belül – főként a magyarórákon –
társadalmi problémák feldolgozására preventív jelleggel. A feminista pedagógia és
neveléstudomány elméleti kereteiből és kérdésfelvetésiből kiindulva közelítek meg
(nagyrészt kortárs) irodalmi műveket. A feminista elméleti keret nem csupán a női
olvasatokat vagy szempontokat jelenti, számos olyan nézőpont helyet kap és kaphat, amely
a jelenlegi irodalomoktatásból vélhetően kimarad. Több olyan társadalmi kérdést
megjelölök, amelyek alkalmasak lehetnek az irodalomórák témájának. Jelen
disszertációban a traumaprevenció a fő fókusz, ezen belül is a párkapcsolaton belüli
erőszak és a nőket érő erőszak. A témaválasztás indokolja a tankönyvek és tananyagok női
szempontú vizsgálatát. Két, a maga nemében úttörő tankönyvcsomagot és a disszertáció
írásakor érvényben lévő B kerettantervet elemzem előre meghatározott szempontok szerint,
arra keresve a választ, hogy a női tapasztalat és egyáltalán a nő helyet kap-e a tankönyvek
lapjain.
A már a címben is megjelölt projektmódszer a kidolgozott modul összeállításában és
használatában kapott és kap fontos szerepet. A feminista pedagógia egyik célkitűzése,
hogy a tanulási folyamatban konstruálódjon meg a közös tudás. A projektmódszer ehhez
kínál eszközöket és módot. Az általam kidolgozott és kipróbált projekt használható
irodalom-, nyelvtan-, történelem-, informatika- és statisztikaórákon is. A diákok és a
pedagógusok együttműködésével hoz létre egy közös alkotást, amely jelen esetben egy
konferencia.
Az elkészült modult egy középiskolában a gyakorlatban is kipróbálhattam. A közös munka
megtervezéséhez és az eredménynek értékeléséhez az akciókutatás módszerét
választottam, mert jól illeszkedik mind a projektmódszer, mind a feminista
neveléstudomány főbb pontjaihoz. Elemzem az elkészült anyagokat, a saját és a tanulók
tapasztalatait is, amelyek alapján átdolgoztam és több ponton módosítottam az eredeti
óraterveket.