A Mindenki Másképp Intelligens (MIMI) óvodai nevelési módszer bevezetésének lehetősége
Abstract
A gyermekek intézményi nevelésének, oktatásának – a jelenleg hatályos 2011. évi CXC.
törvény értelmében kötelező – első, leghangsúlyosabb és legmeghatározóbb helyszíne az
óvodai nevelés. A köznevelési színtéren töltött óvodapedagógusi gyakorlatom ösztönzött
arra, hogy ezt a területet vizsgáljam, értelmezzem, elemezzem és tevőlegesen is
hozzájáruljak a minél tökéletesebb óvodai nevelési folyamat megvalósításához.
A tágabb kutatási témához való kapcsolódásom 2014-re tehető, amikor a Pécsi
Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar neveléstudomány szakos mesterképzésének
másodéves hallgatója lettem, tanterv és programfejlesztő szakirányon. Ebben az évben
csatlakoztam ahhoz a Dezső Renáta Anna által végzett vonatkozó regisztrált kutatás
mentorált csapathoz, amely a „Plurális intelligenciakoncepciók neveléstudományi
relevanciáit” fókuszálta1
(DEZSŐ 2015a). A folyamat során gyűjtött tapasztalatok és
tanulmányok inspiráltak egy a – Dezső Renáta Anna által témavezetett – önálló kutatás
megvalósításához, amely során a Montessori (MONTESSORI 1930) szellemében történő
óvodai nevelés, valamint a többszörös intelligenciák koncepció (GARDNER 1983, 1996,
DEZSŐ 2011) komparatív szemléletmódú megközelítésének vizsgálatát végeztem. Az „Egy
plurális intelligencia koncepció és a Montessori pedagógia komparatív megközelítése”
című pályamunka a XXXII. Országos Tudományos Diákköri Konferencia, Tanulás- és
Tanításmódszertani – Tudástechnológiai szekciójának, Kisgyermeknevelés- és
Óvodapedagógia tagozatán első helyezést ért el (SÁNDOR-SCHMIDT 2015). A többszörös
intelligenciák koncepció hazai és kárpát-medencei óvodai nevelés keretei között történő
gyakorlati megvalósításának gondolata 2015-ben fogalmazódott meg bennem, mely
kutatási témával felvételt nyertem a Pécsi Tudományegyetem „Oktatás és Társadalom”
Neveléstudományi Doktori Iskolájába, tovább folytatva kutatásomat. Az értekezésben
szereplő kutatási folyamatokat nagyban meghatározták a doktori tanulmányok során
szerzett tapasztalatok és tanulmányi ösztöndíjak, melyek során számos terepmunkát
végezhettem a Kárpát-medence magyar ajkú közösségeiben.