Pedagógusnők mentálhigiénés állapotfelmérése különös tekintettel a szakmai és női identitás kimunkáltságára-2009-2017 között, hazai mintán végzett kvantitatív vizsgálat
Abstract
Az aktív pedagógusnők mentálhigiénés állapotfelmérésére fókuszálva vizsgálja az egyéni és a
szakmai identitást, keresi az összefüggést a szakmai és a női identitás megléte, kimunkáltsága
és a mentálhigiénés állapot stádiuma között. Fontos kiemelni, hogy a mentálhigiénés állapot
felmérése két irányból történt: mind a kiégés felől, mind a pszichés jóllét, az életszemlélet
milyensége felől.
A dolgozat a személyiség dinamikus felfogását képviseli a folyamatos fejlődés lehetőségében,
miközben tudatos alakításának meglétét keresi a pedagógusnők mentálhigiénés állapotának
komplex felmérésével.
A dinamikus felfogásnak leginkább megfelelő személyiség definíció McAdams (1995)
integratív három szintű személyiség modellje, amiben a pszichológia különböző irányzatainak
személyiség elméletei összegzésére tett kísérletet. A modellben igyekezett összegezni a
személyiségről alkotott fogalmakat, miszerint a személyiség egyik szintjén találhatóak a
személyiségvonások, amelyek időben, térben függetlenek. Másik szintjén fogalmi
konstrukciók (attitűdök, hiedelmek, motívumok, szerepek stb.) vannak, amelyek már erős
kapcsolatban vannak a szociális környezettel és a harmadik szintet már komplex egységek,
narratív én-történetek alkotják, amik össze szerveződve narratív identitássá válnak (McAdams,
1995).