A középfokú építőipar és földmérés ágazati szakképzésben tanulók komplex szakmai gondolkodási folyamatainak feltárása, fejlesztése probléma alapú tanulással – tanítással, a fejlődés tendenciáinak értelmezése
Abstract
A disszertáció témájának egyik csomópontja az újszerű tanulási módszer hatására létrejövő
tudás, valamint a szakma professzionális gyakorlásához szükséges képességek. A szakmai
feladatok megoldásához, ha szigorúan az életszerű helyzet leképezésére törekszünk, akkor a
probléma alapú tanulás képes a legjobban imitálni a felmerülő munkahelyzeteket. Ezen
meggondolások alapján a kutatás alapját a probléma alapú tanulás biztosítja, a tanulói
képességfejlődés mérésének középpontjába az autentikus szakmai probléma megoldására
irányuló gondolkodási folyamat kerül.
A kutatás másik csomópontja a problémamegoldáshoz szükséges gondolkodási
mechanizmusok. A gondolkodási folyamatok nem választhatók el élesen egymástól, azok
alkalmazása problémafüggő, a problémamegoldónak kell kiválasztania, hogy
problémamegoldás aktuális szakaszában milyen gondolkodási módot alkalmaz.
A két kutatási csomópont alapján a kutatás fő irányvonala egyrészt a szakmai képzés
során kialakuló gondolkodási folyamatok vizsgálata, másrészt a probléma alapú tanulás
gondolkodási folyamatokra való hatásának feltárása.