• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Doktori disszertációk
    • BTK "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Doktori disszertációk
    • BTK "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    The Kodály Concept of Music Education and its Reception in the United States - A Comparative Empirical Study of Selected Music Didactic Content of Hungarian and American Teaching Materials for Kodály-Based Elementary School Music Instruction

    Thumbnail
    View/Open
    Disszertáció (1.247Mb)
    Tézisek (hun) (349.1Kb)
    Tézisek (eng) (342.8Kb)
    Date
    2022-10-11
    Author
    Funkhauser Matthias
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Kodály Zoltán zenenevelési koncepcióját 2017-ben az UNESCO a szellemi világörökség részévé nyilvánította. Kodály koncepciójának különleges jelentősége annak kettős funkciójában rejlik, egyfelől "a népi kultúra megőrzője"1 egyidejűleg "értékes, nemzetközileg alkalmazható tanítási modell". 2 Döntésével az UNESCO elismerte Kodály Zoltán pedagógiai örökségének történelmi dimenzióját, ugyanakkor kiemelte annak aktuális jelentőségét. A Kodály-koncepció nemzetközi elterjedése és fogadtatása 1955-ben kezdődött. A Kodálykoncepció alapján folyó zenetanítás eredményei inspirálták a nemzetközi szakma világát, és azt eredményezték, hogy a magyar modell a mai napig különböző adaptációk tárgya lett, amelyek elsősorban az iskolai zenetanítás, de a hangszeres pedagógia számára is készültek. Az elmúlt évtizedekben különösen az Egyesült Államokban törekedtek arra, hogy a Kodálykoncepciót országszerte megvalósítsák. Ennek érdekében egyetemi programokat hoztak létre, anyaggyűjteményeket és módszertani könyveket írtak, és Kodály-intézményeket alapítottak. A tankönyvek viszont még nem készültek el. A Kodály-koncepció adaptációs folyamata számos problémát és kérdést vet fel, amelyek megoldása és megválaszolása szükséges lenne ahhoz, hogy más kulturális és oktatási keretfeltételekhez is fenntarthatóan és nyereségesen igazítható legyen anélkül, hogy elveszítené lényegi elméleti magját és módszertani hatékonyságát. A megfelelő tananyag tehát az a központi kérdés, amelyet a Kodály koncepció adaptálóinak fel kell tenniük, mikor koncepciót alkotnak. Hogyan kell szerkezetileg és tartalmilag a Kodály-koncepción alapuló tananyagoknak felépülniük, hogy megfeleljenek a követelményeknek? Ebben a dolgozatban a magyar és az amerikai Kodály-gyakorlat tananyagát szeretném összehasonlítani válogatott zenei-didaktikai szempontok szerint, hogy támpontokat és alapvető tájékozódási pontokat adjak, amelyek segíthetnek a Kodály-koncepció adaptálásában. Mivel a Kodály koncepció nemzetközi recepciója és adaptációja tudományosan még mindig kevéssé kutatott, ez a tanulmány egy kicsit hozzá kíván járulni ehhez a terjedelmes kutatási területhez.
    URI
    http://pea.lib.pte.hu/handle/pea/34268
    Collections
    • BTK "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola [87]

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV