BTK Nyelvtudományi Doktori Iskola
Browse by
Recent Submissions
-
Zur sprachlichen Verfasstheit von Identität. Sprachgebrauch als Abdruck ethnischer Identität der deutschen Minderheit in den lokalen Presseorganen von Sankt Iwan bei Ofen von 1990 bis 2019
(2023-06-06)A doktori értekezés egyrészt a Magyarországon élő német kisebbség 1990 és 2019 között megjelent regionális és lokális sajtótermékeinek eddig nem ismert átfogó bemutatását, másrészt a magyarországi németek nyelvhasználatának ... -
“That Was the Start of an Academic Career” - a Mixed-methodology Corpus-based Study of TEFL Theses and Portfolios
([2022])This dissertation explores ESP and academic writing and examines the Hungarian context in a mixed-methodology approach investigating the process of writing TEFL theses and portfolios submitted at the University of Pécs. ... -
A fénykép szerepe a képregényben – a fotóképregény változatai
([2022])A képregény népszerűsége és a médiatérben kivívott és elfoglalt helye leginkább diverzitásának köszönhető. A formai és stílusbeli sokszínűséghez hozzájárul a más médiumokkal való együttműködés; a hibriditás teremtette ... -
Posztantropocentrikus múzeumok? Elmélkedés az európai etnológiai múzeomok lehetséges jövőiről
(2023-02-21)Disszertációm az európai etnológiai múzeumok lehetséges jövőivel foglalkozik a 2020-as évtől globálisan tapasztalható és kulmináló társadalmi, gazdasági és környezeti válság tükrében. Miközben az európai múzeumok környezete ... -
Az olvasási motívumok vizsgálata hátrányos helyzetű tanulók esetében – egy szisztematikus áttekintés eredményei
(2023-04-25)Értekezésemben arra kerestem választ, hogy a hazai szakirodalmak milyen mértékben foglalkoznak a hátrányos helyzetű tanulók olvasási motívumainak (olvasásnak tulajdonított érték, az olvasási célok, az olvasási attitűd, az ... -
A Longitudinal Study on the Interaction between Secondary-school Students’ Language Aptitude, Musical Aptitude and English Language Development
(2023-02-21)Cognitive and affective variables are key factors in foreign language learning. In this longitudinal research I aimed to explore how and to what extent language aptitude, music aptitude, motivation, and engaging tasks ... -
Kulturális és részvételi politikák egy magyar Harry Potter-rajongói közösségben
(2022-07-12)A dolgozat középpontjában a részvételi kultúrával összefüggő rajongói gyakorlatok állnak. Napjainkban az olyan, fiataloknak készült young adult-alkotások, mint amilyen a Harry Potter, megfelelő kiindulópontként szolgálhatnak ... -
Multimodal Literacy Development in English Studies Contexts - linguistic and pedagogical perspectives on multimodal meaning-making and knowledge-building in classrooms and museum exhibitions
(2022-10-11)This thesis reports on research whose aim is to explore the possibilities of multimodal literacy development in higher education L2 contexts. Our meaning-making practices have always relied on a variety of modes such as ... -
Terek, szerepek, határok - Tizenévesek médiahasználata és a médiaműveltség fejlesztése a késő modernitásban
(2022-04-05)Az értekezés a 10-18 év közötti magyar fiatalok médiahasználatára és médiaműveltségük fejlesztésének aktuális jellemzőire fókuszál. A vizsgált korosztály médiafogyasztási sajátosságait és tartalomelőállítási gyakorlatait ... -
Exploring the Language Socialization of Study Abroad Medical Students in Hungary
(2022-04-05)In the present study, I explore the identity construction of study abroad medical students at the University of Pécs Medical School through the coding and qualitative content analysis of written accounts and interview ... -
Lesz egy kóla! Magyar nyelvű kéréstípusok és -stratégiák mozibüfés diskurzusok korpuszában
(2020-12-01)Jelen nyelvészeti pragmatikai dolgozat fő témája a kérés beszédaktusa. A kérés kifejezése egy igen gyakori kommunikációs jelenség, mely legalább két alany részvételét kívánja meg az adott társalgásban: a beszélőét és a ... -
Exploring L2 teachers’ knowledge of their impact: Working towards a theoretical model based on pre-service and in-service L2 teachers’ reflective-narrative accounts
(2020-06-09)The research in this dissertation is exploratory in nature: it aims to explore the underlying knowledge that L2 teachers rely on when engaged in and reflecting upon L2 learningteaching as an inherently relational activity, ... -
Etnicitás és hibrid poziciók
(2010-10-05)Disszertációs munkámban az etnikai vegyesség hétköznapi megnyilvánulásait vizsgáltam két dél-szlovákiai járásban. Kutatásomban főként arra kerestem választ, hogy az etnicitás miképpen konstruálódik az etnikai határzónaként ... -
Egészségügyi szaknyelvi kommunikáció - hallásértési stratégiák elemzése
(2011-01-25)We can see tremendous changes taking place in the medical profession nowadays. Although doctors and other healthcare professionals have less and less time to spend with their patients, there is an increasing demand that ... -
Kommunikációs poliszémia és fogalmi széttartás: a kommunikáció és társszavainak értelmi mintázata az ezredforduló magyar írásos köznyelvében
(2011-10-04)A kommunikáció – magyar nyelvi közegben mindenesetre – egy adott időszak hívószava, „forró szava” (hot word, hot phrase), amelynek előfordulási gyakorisága messze túlmutat a jól körülhatárolható meghatározások területén. ... -
„Ablak a világra” Egy moduláris, komplex szemléletű prevenciós olvasási képességfejlesztő program elméleti háttere és modellje
(2018-03-13)A gondolatok grafikus nyelvi jelekkel történő rögzítése lehetővé teszi a világról alkotott ismeretek elsajátítását, átörökítését. Az információ- és a tudásszerzés biztos alapokon álló olvasási tevékenység nélkül elképzelhetetlen. ... -
Historical Code-mixing and Hybrid Place-names in England
(2018-03-13)The purpose of the dissertation is to present a corpus-based analysis of hybrid place-names occurring in England within the framework of historical sociolinguistics and historical codeswitching. The various types of ... -
Blending is Trending: Applying Blended Learning to Meet EFL Students’ Language Needs in Listening and Speaking Skills Development
(2017-06-06)The dissertation aims to establish a solution for university-level listening and speaking skill development courses that is compatible with students’ expectation of e-learning and the developing international trends. ... -
English Language Learners’ Socially Constructed Motives and Interactional Moves: an Exploratory Study
(2017-01-24)This qualitative study explores the potential for task-based language teaching (TBLT) in a particular English language teaching (ELT) context by investigating the beliefs of a group of learners about ELT and foreign ...