BTK Nyelvtudományi Doktori Iskola
Browse by
Recent Submissions
-
Kulturális és részvételi politikák egy magyar Harry Potter-rajongói közösségben
(2022-07-12)A dolgozat középpontjában a részvételi kultúrával összefüggő rajongói gyakorlatok állnak. Napjainkban az olyan, fiataloknak készült young adult-alkotások, mint amilyen a Harry Potter, megfelelő kiindulópontként szolgálhatnak ... -
Multimodal Literacy Development in English Studies Contexts - linguistic and pedagogical perspectives on multimodal meaning-making and knowledge-building in classrooms and museum exhibitions
(2022-10-11)This thesis reports on research whose aim is to explore the possibilities of multimodal literacy development in higher education L2 contexts. Our meaning-making practices have always relied on a variety of modes such as ... -
Terek, szerepek, határok - Tizenévesek médiahasználata és a médiaműveltség fejlesztése a késő modernitásban
(2022-04-05)Az értekezés a 10-18 év közötti magyar fiatalok médiahasználatára és médiaműveltségük fejlesztésének aktuális jellemzőire fókuszál. A vizsgált korosztály médiafogyasztási sajátosságait és tartalomelőállítási gyakorlatait ... -
Exploring the Language Socialization of Study Abroad Medical Students in Hungary
(2022-04-05)In the present study, I explore the identity construction of study abroad medical students at the University of Pécs Medical School through the coding and qualitative content analysis of written accounts and interview ... -
Lesz egy kóla! Magyar nyelvű kéréstípusok és -stratégiák mozibüfés diskurzusok korpuszában
(2020-12-01)Jelen nyelvészeti pragmatikai dolgozat fő témája a kérés beszédaktusa. A kérés kifejezése egy igen gyakori kommunikációs jelenség, mely legalább két alany részvételét kívánja meg az adott társalgásban: a beszélőét és a ... -
Exploring L2 teachers’ knowledge of their impact: Working towards a theoretical model based on pre-service and in-service L2 teachers’ reflective-narrative accounts
(2020-06-09)The research in this dissertation is exploratory in nature: it aims to explore the underlying knowledge that L2 teachers rely on when engaged in and reflecting upon L2 learningteaching as an inherently relational activity, ... -
Etnicitás és hibrid poziciók
(2010-10-05)Disszertációs munkámban az etnikai vegyesség hétköznapi megnyilvánulásait vizsgáltam két dél-szlovákiai járásban. Kutatásomban főként arra kerestem választ, hogy az etnicitás miképpen konstruálódik az etnikai határzónaként ... -
Egészségügyi szaknyelvi kommunikáció - hallásértési stratégiák elemzése
(2011-01-25)We can see tremendous changes taking place in the medical profession nowadays. Although doctors and other healthcare professionals have less and less time to spend with their patients, there is an increasing demand that ... -
Kommunikációs poliszémia és fogalmi széttartás: a kommunikáció és társszavainak értelmi mintázata az ezredforduló magyar írásos köznyelvében
(2011-10-04)A kommunikáció – magyar nyelvi közegben mindenesetre – egy adott időszak hívószava, „forró szava” (hot word, hot phrase), amelynek előfordulási gyakorisága messze túlmutat a jól körülhatárolható meghatározások területén. ... -
„Ablak a világra” Egy moduláris, komplex szemléletű prevenciós olvasási képességfejlesztő program elméleti háttere és modellje
(2018-03-13)A gondolatok grafikus nyelvi jelekkel történő rögzítése lehetővé teszi a világról alkotott ismeretek elsajátítását, átörökítését. Az információ- és a tudásszerzés biztos alapokon álló olvasási tevékenység nélkül elképzelhetetlen. ... -
Historical Code-mixing and Hybrid Place-names in England
(2018-03-13)The purpose of the dissertation is to present a corpus-based analysis of hybrid place-names occurring in England within the framework of historical sociolinguistics and historical codeswitching. The various types of ... -
Blending is Trending: Applying Blended Learning to Meet EFL Students’ Language Needs in Listening and Speaking Skills Development
(2017-06-06)The dissertation aims to establish a solution for university-level listening and speaking skill development courses that is compatible with students’ expectation of e-learning and the developing international trends. ... -
English Language Learners’ Socially Constructed Motives and Interactional Moves: an Exploratory Study
(2017-01-24)This qualitative study explores the potential for task-based language teaching (TBLT) in a particular English language teaching (ELT) context by investigating the beliefs of a group of learners about ELT and foreign ... -
Iranian and Hungarian EFL Students’ Essays. A Corpus-Based Study
(2018-04-24)The study of learner language, mostly written, has become a major field within corpus linguistics in the past twenty years. Since the beginnings in the early 1990, with the development of the ICLE and the JPU Corpus, the ... -
Webnapló és blogbiznisz. A magyar blogoszféra netnyelvészeti vizsgálata tartalomtípusok és nemek alapján
(2018-04-24)The aim of my doctoral dissertation is to explore patterns of the blogosphere that has hitherto not received any considerable attention in the realm of Hungarian digital online linguistics. With my dissertation I wish to ... -
A magyarországi horvátok jelenkori nyelvi állapota és anyanyelvük megőrzésének kilátásai a nyelvi jogok tükrében
(2018-10-09)A dolgozat célja szociolingvisztikai kontextusban vizsgálni a magyarországi horvát nemzetiség nyelvi állapotát, átfogó képet adni a horvát nyelv oktatási rendszeréről, a közoktatás keretein belül megvalósuló magyar-horvát ... -
The Washback of Language Exams on Classroom Practice in Hungary in a Complex Dynamic System Framework
(2019-01-22)The present study investigated how the washback of different language exams and various other factors shape the classroom practice of language teachers at the secondary level of public education in Hungary. To find answers ... -
Migráns gyermekek nyelvi integrációja a magyar közoktatásban (Esettanulmány: egy afgán testvérpár egy budapesti iskolában)
(2019-04-09)A disszertáció témája a Magyarországra érkező, nemzetközi védelem alatt álló iskolaköteles gyermekek iskolai integrációjának vizsgálata az esettanulmány tudományos műfaján keresztül. Az esettanulmány egy afgán ... -
Exploring Advanced English Learners’ Multilingual Identity Construction from Multiple Perspectives
(2019-04-09)In my doctoral dissertation I explore advanced English learners’ multilingual identity construction from various perspectives synthetizing two traditions: research into L2 learners’ identity construction and traditional ...