A nők, mint a turizmus empatikus fogyasztói
Abstract
A turizmusmenedzsment számára kiemelten fontos kutatási
terület a fogyasztók szokásainak, turizmussal kapcsolatos
attitűdjének a vizsgálata. Ezt szem előtt tartva 2018-ban online
megkérdezést végeztünk abból a célból, hogy a magyar
lakosság turizmussal kapcsolatos beállítódását és fogyasztási
szokását vizsgáljuk. Jelen tanulmány a nemek közötti eltérő
fogyasztási szokásokra és a turizmussal kapcsolatos eltérő attitűdre
fokuszál.
A turizmus egyrészt a XXI. század egyik legdinamikusabban
növekvő gazdasági ágazata, másrészt pedig a lakosság széles
körét érintő társadalmi jelenség, így nem véletlen, hogy a turizmus
totálissá válásával párhuzamban a turizmus és a marketingkutatók
is igyekeznek minél átfogóbb ismereteket szerezni
a rendszer valamennyi tényezője vonatkozásában, ezen
belül is megkülönböztetett figyelmet szentelve a fogyasztói
magatartás vizsgálatára (Tőröcsik & Szűcs, 2021). Napjainkban
a fejlett országok lakosainak túlnyomó része számára a turisztikai
tevékenység szinte már az alapszükséglet része lett, és a
szabadidő eltöltésének egyik meghatározó formájaként kell
tekintenünk rá. A fogyasztói szokások vizsgálatára irányuló
reprezentatív kutatás keretében lehetőségünk volt felmérni a
magyar lakosság turisztikai fogyasztásának jellegzetességeit,
a turizmus egyes kérdéseivel kapcsolatos percepcióit. A kutatás
eredményeinek átfogó elemzése megtörtént (Csapó et
al., 2018), a részletes és mély elemzések a kutatócsoport tagjai
számára folyamatos munkát adtak az elmúlt években. Ennek a
munkafolyamatnak a részekén íródott meg ez a tanulmány is,
melynek fő célja a férfiak és nők turisztikai fogyasztási szokásaiban
megfigyelhető különbségeknek a bemutatása.