Kommunikáció az egészségügyben
View/ Open
Author
Aradvári-Szabolcs, Mariann
Bonyárné Müller, Katalin
Deutsch, Krisztina
Kriszbacher, Ildikó
Pörczi, Zsuzsa
Sasváriné Bojtor, Anna
Sélleyné Gyúró, Mónika
Szabó, Szilvia
Szekeresné Izsák, Margit
Tigyiné Pusztafalvi, Henriette
Váradyné Horváth, Ágnes
Metadata
Show full item recordAbstract
Jelen jegyzet minden olyan szakember és hallgató számára készült, akik az egészségügyben dolgoznak, és egészségtudományt tanulnak. A jegyzet megírása célul tűzte ki, hogy megmutassa azokat a módokat, hogyan lehet a segítő kapcsolat keretében eredményesen kommunikálni. A kötet szándéka, hogy elmélyítse a szakemberek pszichológiai és kommunikációs tudását az emberismeret, a helyzetfelismerő és problémamegoldó képességek terén. Az olvasó átfogó elemzéseket kaphat a betegekkel, munkatársakkal folytatott interakció többféle megközelítésmódjáról. A jegyzet beható ismertetést nyújt kommunikációs alapfogalmakról, valamint leírja a meghatározó kommunikációs változókat (bizalom, empátia, szakértelem), melyek az
egészségügyi helyzetekre jellemzők. Az egészségügyi szakemberek tevékenységének hatékonyságát a testbeszéd
jelzéseinek használata befolyásolja, melyek szorosan kötődnek a kommunikációs változók felismeréséhez, ahogy az egyik fejezet tárgyalja. A kötet, számot ad a nagy-, és kiscsoportos kommunikációs formákról, melyek a betegoktatásban, tanácsadásban és az előadások megtartásában játszanak szerepet. A jegyzet fontos útmutatásokat fogalmaz meg arról,
hogyan lehet nehéz helyzeteken úrrá lenni, megoldani a gyakran konfliktussal teli szituációkat. Szerepelnek a könyvben a valós életből vett helyzetek, melyek az egyén önismeretét, kommunikációs jártasságát mutatják be a segítő kapcsolat keretében. Sajátos kommunikációs technikák foglalkoznak a végállapotban levő betegekkel, melyek leírása fontos részét képezi a
szakemberek gyakorlatának. Manapság kikerülhetetlen a betegjogok kommunikációs helyzeteinek tanítása, hiszen a beleegyező nyilatkozat elfogadtatása komoly meggyőző képességet követel meg a szakemberektől. A legfontosabb terminus technicusokat a szövegek után található „Alapfogalmak,, részben ismételheti át az olvasó.
A jegyzet feladatai - reményeink szerint - nagy segítséget nyújtanak abban, hogy az adott kommunikációs helyzetet az olvasók megértsék, valamint korábban megoldhatatlannak tartott helyzeteket képesek legyenek megoldani.
Minden egyes fejezet bőséges szakirodalmi listával zárul, mely kitekintést nyújt az adott szakterületre, és a további kutatások számára is segítséget biztosíthat. Reméljük, a jegyzet hasznára válik a még tanuló, és a már gyakorló egészségügyi szakemberek számára kommunikációs ismereteik bővítésében.