Sejtbiológiai alapok és gyakorlatok
Abstract
Előszó
A Pécsi Orvostudományi Egyetem Egészségügyi Főiskolai Karán működő Szakok kurrikulumai az alapozó tárgyak között határozzák meg a Biológia c. tantárgy helyét. A tárgy oktatásának feladata ennek következtében, hogy a biológiai tudomány széles spektrumából, olyan ismereteket adjon a Hallgatónak, melyekre a képzés folyamán az egyes Szakok építhetnek további alapozó tárgyak és a szakspecifikus ismereteket felölelő tantárgyak.
Főiskolai Karunkon ezen a fenti meghatározó tényezők alapján a Biológia oktatása sejtbiológiai alapszemléletű, ez a szemlélet indokolta ezen jegyzet címadását is. Oktatásunk során a sejtet tekintjük rendezőelvként, melyben minden orvosi-biológiai problematika kiindulási, találkozási pontot talál mind a normál, mind a patológiás működési állapotban lévő sejt/szervezet esetében.
A tananyag összeállítása során alapelv volt, hogy korszerű, a molekuláris dimenziókat érintő sejtbiológiai ismereteket kapjon a Hallgató a képzési céloknak megfelelő mélységben. A tananyag pro és eukariota sejtek felépítésének és működésének áttekintésével indul, majd az alapvető biomolekulákkal kapcsolatos ismeretek után a sejtorganellumok funkcionális-morfológiai tárgyalása következik. Az egyes fejezetek összeállításánál fontos szempont volt, hogy Karunk az egészségügy különböző területein dolgozó szakemberek képzését végzi, így hangsúlyt kaptak a sejtmüködés, szabályozás, zavarainak, kóros elváltozásainak elemi összefüggései. Ebben a megközelítésben a környezeti/mutagén ártalmak sejtbiológiai értelmezésére is lehetőség nyílt. A tananyag követi a molekuláris biológia centrális dogmájának (DNS <- RNS -> Fehérje) alapelvét, így a szintén a Biológia c. tárgy keretén belül oktatott humán genetikai elemeinek megismeréséhez is alapokat biztosít.
A POTE Egészségügyi Főiskolai Karán a Szakok egy részénél a szak jellegéből következően csak elméleti órák, míg a másik részénél elméleti és gyakorlati órák keretében zajlik a Biológia oktatása. Ezért az utóbbi szakok számára a Sejtbiológia alapjai gyakorlati résszel együtt került kiadásra (Sejtbiológiai alapok és gyakorlatok). A gyakorlati fejezet a sejtbiológiai módszerek ismertetésével gyakorlati feladatokkal biztosítja a sejtbiológiái alapok szélesebb megismerését.
A jegyzet szakmai lektora Dr Szeberényi József egyetemi tanár, a POTE Biológiai Intézetének igazgatója volt, akinek munkáját ezúton is köszönöm. A technikai kivitelezésben nyújtott igen értékes munkájáért köszönettel tartozom Poprócsiné Kishonti Zsuzsának (technikai szerkesztés) és Berta Károlynénak (fototechnikai és grafikai munkák).
Alapigazság, hogy egy oktatási anyag használhatóságát a Hallgatóság tudja igen nagymértékben megítélni. Ebből a
meggondolásból kiindulva kérem az érdekeltek, a Hallgatóság észrevételeit, kritikáit, hogy a szükséges korrekciókat megtéve, az oktatási anyagot javítani lehessen.