Funkcionális anatómia
Abstract
A Pécsi Orvostudományi Egyetem Egészségügyi Főiskolájának vezetése rendkívüli fontosságot tulajdonít annak, hogy főiskolai hallgatói - függetlenül tagozati hovatartozásuktól - az Európai Unióban szokásos igényes elveknek megfelelően részesüljenek kiképzésben. A XXI. század egészségügyi vonatkozású feladataira való felkészülés az oktatás magas színvonalon történő végzését kell, hogy jelentse, új szakembereiknek állandóan változó világunkban nagy tudással, kellő gyakorlattal és humánus életfilozófiával kell ellátniuk hivatásukat.A "Funkcionális anatómia" főiskolai alaptantárgy. Az emberi test szerkezetének és működésének megismeréséhez - az oktatás színvonalas végzésén túlmenően - hasznos tankönyvekre és oktatási anyagokra van szükség. Miután nem követhető az orvostanhallgatók ilyen irányai képzésénél szokásos gyakorlat, nevezetesen az, hogy a
szerkezet felépítését önálló boncolás és szövettani mikroszkopizálás révén mélyítsék el a hallgatók - hiszen a főiskolának feladatából eredően nincs boncterme és mikroszkópokkal felszerelt gyakorlatos terme a vezetés úgy határozott, hogy -az
emberi testet, szervrendszereit, szerveit vagy azok egyes különleges részeit jó bemutató, műanyagok felhasználásával előállított, három dimenziós készítményekkel demonstrálja (Adam-Roully-preparátumok). Amikor az a megtisztelő felkérés ért, hogy - a rendszeres oktatás mellett - jegyzetet (melyből később tankönyv is készülhet) írjak főiskolai hallgatóink számára,
először anatómiai tankönyvek használatára tettem javaslatot. Mint Szentágothai tanítványnak természetesen egykori mesterem különböző időben irt tankönyvei jutottak eszembe, ezek mellett a Donáth féle egészségügyi szakközépiskolai tankönyv, a Tarsoly szerkesztette főiskolai jegyzet került általam említésre. Több mint 45 éves oktatási tapasztalat után 2 év óta főiskolai hallgatók
felkészítésével is foglalkozom. Megismertem e munka során nemcsak az egészségügyi szakközépiskolák biológia, továbbá anatómia-élettan tankönyveit, hanem alaposan tanulmányoztam a főiskolai szintű külföldi élettudomanyi könyveket is.
A hazánkban fellelhető írásos anyagok egy részének színvonala és ismeretanyaga jelentősen meghaladja a főiskolák számára szükséges nívót, más könyvek, jegyzetek - főleg a külföldi könyvekkel összehasonlításban - viszont nem nyújtanak kellő ismereteket. Jól tudom, hogy hosszú töprengéssel kialakított jegyzetírási elvem, amely az orvostanhallgatói ismeretanyag kritikus csökkentéssel és az egészségügyi középkáderek ismeretanyagának jelentékeny emelése\el egy új, mintegy köztes, mindamellett igényes, funkcionális szemléletű anyagot kíván szolgáltatni, nehezen válhat rögtön sikeres
megoldássá. Jelen jegyzet egy első szerény kísérlet az elmondottak elérésére. Bár a szöveg ábrákra való hivatkozásokat tartalmaz, a jegyzetben ábrák kellő számban nincsenek, így feltétlen ajánlatos a főiskolán található anatómiai demonstrációs anyagokat, s a könyvtárakban levő anatómiai atlaszokat tanulás közben rendszeresen használni. Hálával gondolok vissza a pécsi Anatómiai Intézetben eltöltött évekre, s e jegyzet írása közben elhunyt Szentágothai János professzorra, az ő számos előadására és útmutatására, valamint kollégáimra, kik közül Flerkó Béla professzor, akadémikus volt szíves vállalni a lektorálás feladatát. Köszönettel tartozom az Egészségügyi Főiskola vezetőinek és személyzetének, kik lelkesen támogatták az anatómia oktatás feltételeinek megteremtését és e jegyzet megírását. Végül tisztelettel kérek mindenkit, kiknek e jegyzet kezéhez jut, hogy kritikájukat, javaslataikat szíveskedjenek eljuttatni a szerzőhöz, egy javított esetleges második kiadás érdekében.