Reziliencia és inklúzió az Arany János Programokban
Abstract
A kötet egy komplex kutatás eredményeit mutat-ja be, melynek tárgya az Arany János Programok. Az Arany János Tehetséggondozó Program, az Arany János Kollégiumi Program és az Arany János Kollégiumi-Szakközépiskolai Program a hátrányos társadalmi-gazdasági háttérből fakadóan különböző nehézségekkel küzdő, hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű tanulók iskoláztatását segíti elő, hozzájárulva a közép-fokú végzettség megszerzéséhez, a szakmaszerzéshez, a felsőfokú továbbtanulás feltételeinek megteremtéséhez és végső soron ahhoz, hogy a támogatott diákok szüleikhez képest egy vagy több lépcsővel magasabbra kerüljenek a társadalmi hierarchiában. A kutatás fókuszában a hátrányos helyzetű, valamint a roma közösségekből érkező fiatalok családi hátterének, személyes sorsának alakulása, továbbá a tanulói sikeresség és a támogató programok összefüggéseinek feltárása áll. A kvantitatív és kvalitatív eszközökre egyaránt építő vizsgálat terepmunkáját a társadalmi felelősségvállalás területén kimagasló érzékenységet mutató Wlislocki Henrik Roma Szakkollégium diákjai végezték, akik maguk is jól ismerik a programban tanulók családi, szociális hátterét, iskolai, tanulmányi problémáit. A kötet a kutatás eredményeit az oktatáspolitikai környezet és a korábbi vizsgálati eredmények kontextusába illeszti be. Nem pusztán helyzetképet, tudományos elemzést ad, a program fenntartásához, fejlesztéséhez további javaslatokat is megfogalmaz.