A fenntarthatósághoz kapcsolódó fogyasztói magatartás trendek: ellentrendből fősodorrá váló jelenségek?
Abstract
A jövő és a trendek vizsgálata egy rendkívül érdekes és izgalmas
marketingterület, hiszen ki ne szeretné megismerni azt, annak
változásaira felkészülni. Különösen az olyan kiszámíthatatlan
időkben, mint amilyen a koronavírussal, háborúval, energiaválsággal
és inflációval terhelt időszakok. A trendkutatás és a
fogyasztói trendek vizsgálatának hazai megalapozója és úttörője
Törőcsik Mária, aki több évtizede kitartó és rendkívül
nagy empátiával figyeli a piacokat és a fogyasztói magatartást
alakító trendeket. Törőcsik Mária Empatikus marketing (2000) c.
könyvében többek között amellett érvelt, hogy a marketinges
szakembereknek erős empátiával kell közelítenie azt a piacot,
amit meg kívánnak dolgozni, annak különböző szereplőit és
érdekeltjeit, de legfőképpen a fogyasztókat. Ennek része többek
között a fogyasztói magatartástrendekre való empatikus
odafigyelés is. Írásom középpontjában az az egyszerű kérdés áll,
hogy vajon a Törőcsik (2000) által felvázolt empátiakötelékeket
szükséges-e kiegészíteni az ember (marketinges) és környezet,
illetve a tárgy (piac) és környezet közötti empátiakötelékkel,
amit nevezzünk egyszerűen környezeti elköteleződésnek.
Azért nem a környezeti érzékenység kifejezést használom, hogy
nyomatékosítsam, mélyebb elköteleződésre van már szükség.
Írásomban a fenntarthatósághoz kapcsolódó trendjelenségekkel
foglalkozom és annak mai elágazásaival, bemutatva, hogyan
lépett elő ellentrendből a fősodorba – elsősorban trendkutatók
forrásaira hivatkozva.