Az empátia fontossága a vállalati marketingtevékenységben Empatikus marketing
Abstract
A vállalat sikeres működéséhez nélkülözhetetlen az empatikus
magatartás, a beleérző képesség. A vállalaton belül az eredményes
információáramlás érdekében a világos, egymást értő
kommunikáció alapfeltétele a másik fél meghallgatása, a gondolatok,
vélemények mozgatórugóinak megértése. Mindez
vonatkozik a külső partnerekkel történő kapcsolatépítésre és
-ápolásra is a B2B piacon. A fogyasztók sikeres megszólításakor
a B2C piacon, az STP-stratégia értelmében szintén alapvető
fontossága van a célcsoport-igények és szükségletek megértésének,
a célirányos szegmentációnak, a célpiac-kiválasztásnak
és a pozicionálásnak, a megfelelő, meggyőző üzenet kialakításának.
A pozicionálás lényege abban rejlik, hogy a vállalat
a vásárló számára fontos tényezőket megtalálja és közvetítse
(Rekettye et al., 2015).
A marketingszemlélet értelmében a fogyasztóit jól ismerő,
a fogyasztói igényekre szabott termékeket, szolgáltatásokat
nyújtó vállalat piaci tevékenysége lehet valóban sikeres. Ennek
értelmében az empatikus magatartás alapfeltételnek tekintendő
a fogyasztó elvárásainak feltárásában, megértésében. Segít
kiszűrni, valamint megakadályozni a kommunikációs „zajt”,
gördülékenyebbé, eredményesebbé teszi a fogyasztó és a vállalat
közötti párbeszédet.
Az empatikus magatartás támogatja a vállalat egészét
meghatározó marketingtevékenységet, erősíti a vállalat munkatársainak
együttműködését és a piaci helytállást. Amen�-
nyiben ez a szemlélet áthatja a vállalati gondolkodást, a jól
működő vállalati közösség stabilizálhatja helyzetét a piacon,
és versenyelőnyre tehet szert a konkurens cégekkel szemben.