A koronavírus hatása az élelmiszer vásárlásra az 1. hullámban
Abstract
A korábbi járványok lokálizáltak voltak, míg a koronavírus globális
méretű. (Donadelli et al., 2021)
A 2008-ban megjelenő gazdasági válság némileg hasonlíthat
a Covid-19-es járvány jellemzőihez. Azonban a két válság
nem vethető össze. A koronavírus-járvány robbanásszerűen
döntött be valamennyi gazdasági szektort egyidejűleg, ami a
2008-as válságnál sokkal nagyobb horderejű volt. A piac működését
nem a gazdaság belső törvényszerűségei irányították,
hanem a járványügyi szabályozások. (Posgay et al., 2020)
A koronavírus-járvány hatását kutatások bizonyítják. A vásárlók
magatartására is erős befolyást, hatást gyakorolt.
A marketingszemlélet fókuszában mindig a fogyasztók, a
vásárlók állnak (Törőcsik, 2016). Megjelent a félelem, mint ösztönző,
a vásárlók egy része tudatosan kerülni kezdte a zsúfolt
üzleteket és a vásárlások száma is csökkent, igaz a kosárérték jelentősen
megnőtt ennek hatására. Az egészségügyi szabályok
és intézkedések betartását szem előtt tartva a vásárlók változtattak
megszokásaikon, rutinjaikon és fontos tényezővé vált az
üzlet közelsége, valamint a zsúfoltság is. Az online vásárlások
aránya intenzív emelkedésnek indult, ezzel kiváltva a fizikai
vásárlások egy részét (Turcsán, 2020). A járvány világszerte jelentős
vásárlási pánikot keltett, amely legfőképpen a tartós áruk
esetében volt szembetűnő mivel a tartalék felhalmozása a krízis
feletti kontrol érzését adja az embereknek és csökkenti a kiszolgáltatottság
érzését (Keane & Neal, 2021).
Collections
- Nem PTE szerzők [134]