Piacorientáció és a társadalmi ügyekkel kapcsolatos empátia
Abstract
Az Amerikai Marketing Szövetség 1987-ben Montrealban tartotta
50. éves konferenciáját. A jubileumi konferencia alkalmat adott
arra, hogy a szervezők meghívják a világ számos országa marketing
szervezeteinek képviselőit abból a célból, hogy számvetést
is készítsenek a marketing 20. századi globális fejlődéséről. A
konferencia fő témája a „marketing képzelőerő”, a Theodore Levitt
által képviselt megközelítés bemutatása volt. Egy nagyon hatásos
reklámfilm is készült arról, hogy a marketing miként járult a
fogyasztói igények felkeltése és kielégítése révén a gazdasági és
társadalmi jóléthez, a tőkés piacgazdaság versenyképességének
látványos növeléséhez. A konferencia egyik vezérszónoka Philip
Kotler volt, aki a marketingtudomány tárgyaként az általános cserét
határozta meg, szembe állítva a közgazdaságtannal, amelynek
a tárgya a rendelkezésre álló erőforrások szűkössége. Természetesen
minden ilyen megkülönböztetés skolasztikus viták
tárgya lehet, hiszen a gyakorlatban ezek a fogalmak a problémák
megoldása érdekében átfedve jelentkeznek, de kifejeznek eltérő
hangsúlyokat és a tudomány fejlődését ezek viszik előre.
Abban az időben Magyarországon a szocializmusnak az a
formája uralkodott, amelyben a hiány mindennapos jelenség
volt ugyan, amelyet a politikai vezetés is rossznak, megszüntetendőnek
tartott, de Kornai János volt az a közgazdász, aki
egy egész közgazdasági, társadalomtudományi, politikai gazdaságtani
elmélet központi kategóriájává tette. Törőcsik Mária
számára, aki elsősorban a fogyasztói és a szervezeti vásárlói
magatartás kutatója, az empátia jelenthetett valami hasonló
kapaszkodót, amelyből kiindulva megkísérelte az egész marketinget
ebből a fókuszpontból nézni (Törőcsik, 2000). Az itt
következő rövid esszét az „Empatikus marketing” könyv olvasása
inspirálta. Törőcsik Mária hangsúlyozza, hogy a könyvének
címe tudatosan nem a „marketing és empátia”, ami a két
fogalom különállását, létezését sugallja, hanem a jelzős szerkezet,
amely szerint az empátiának (normatív megközelítés
szerint) át kell hatnia a szervezetet, illetve amely (pozitivista
megközelítés szerint) áthatja a szervezetet. Az én központi témám
a piacorientáció, amelynek fejlődésére most a társadalmi
ügyek iránti empátia szempontjából tekintek.
Collections
- Nem PTE szerzők [134]