AZ ATIPIKUS FEJLŐDÉS GYÓGYPEDAGÓGIAI ÉS PSZICHOLÓGIAI METSZÉSPONTJAI
Abstract
A tananyag értelmezi a tipikus fejlődés neuropszichológiai összefüggéseit, amely a
gyógypedagógus hallgatók számára viszonyítási pontot nyújt az eltérő fejlődés főbb
ismérveihez. Betekintést nyújt a fejlődés neuroparadigmatikus megközelítéseibe. A tananyag
továbbá magyarázza az atipikus fejlődés neuropszichológiai hátterét. Ezen felül összefoglalja a
korszerű szemléleteket, mint az ekvi- és multifinalitás hatásmechanizmusait és szemlélteti a
neurodiverzitás egyes törvényszerűségeit. Rávilágít a rizikófaktorok hatásmechanizmusaira és
segíti a gyógypedagógus hallgatók számára, hogy egyes rizikótényezők milyen többszörös
sérülési kockázatoklat jelentenek az atipikus fejlődésben. Továbbá kapcsolatot keres egyes
pszichopatológiai jelenségek és az atipikus fejlődés sajátosságai között.
Külön értelmezi az eltérő fejlődésű gyermekek és a szülői kötődési mintázatát. Bemutatja a
sérült kapcsolat dinamikus összefüggésit, mint a szülők válaszkészségét a sérülésre, az
elfogadás folyamatára. Kitekintést nyújt a széles szociális hálót érintő kötődési viszonyok
atipikus alakulásáról. Értelmezi a gyászfeldolgozás pszichikus jelenségeit és folyamataiban
lezajló speciális élményvilágot. Mindenekelőtt segíti a gyógypedagógus hallgatók számára a
korszerű kötődés elmélet párhuzamba állítását a sérült gyermekek kapcsolati rendszerével.