Érték-e még a kultúra? A kultúrafogyasztás elhúzódó és aktuális jelenségei,
Abstract
„Egy regény nem arra van, hogy elüssük az időt, hogy kikapcsolódjunk, hogy elterelje a
figyelmünket a hétköznapokról. Az irodalom dolga, hogy gyökeresen felforgassa és
megváltoztassa az életünket, és a regény elolvasása után többé már semmi ne mehessen úgy
tovább, mint addig ... a regényírásba csak ezt a célt szem előtt tartva szabad belekezdeni.”
Ezekkel a mondatokkal foglalja össze Mohamed Mbougar Sarr, a 2021-ben Goncourt-díjjal
kitüntetett fiatal szenegáli író irodalomról vallott felfogását a Jó Blog recenzense (Horváth,
2022). Vajon így gondolják ezt az olvasók is? Mire irányul ma a kulturális érdeklődés, hogyan
változnak a preferenciák, a kultúrafogyasztói mintázatok? Egyáltalán, van még, aki könyvet
olvas, vagy színházba, koncertre, múzeumba, moziba, fesztiválra stb. jár szabadidejében? Miért
tartós a nemfogyasztók magas aránya, vagy a kultúrafogyasztók inkább az informális online
térbe vonultak?