Az etika digitális lemészárlása. Avagy az erkölcs és a profit kellemetlen hálótársak, valahogy soha nem elég nekik egy takaró
Abstract
Nehéz lenne megmondani, hogy a hétköznapjainkat a „gyorsaság”, „a nem elég” és a „pörgés”
irányába taszigáló fogyasztói kultúránkban vajon mennyire összeegyeztethető Francis Crick és
Immanuel Kant egymásnak elemeiben ellentmondó megállapítása. Míg Kant világpolgári
felfogásában „a filozófia nem pusztán tudomány, hanem minden ismeretnek és tudománynak
az emberi ész lényegi céljaira való vonatkoztatása, az emberi ész törvényhozója”, addig Francis
Crick, a Nobel díjas biológus szavai, melyek erősen kapcsolódnak a neuro-marketinghez így
szólnak: „Te, az örömeid és bánataid, emlékeid és ambícióid, személyes identitásod és szabad
akaratod valójában nem több, mint idegsejtek hatalmas csoportjának viselkedése”. Vajon eligazítást adna-e a bőségben megfáradt, termékként ideológiákat is vásárló
fogyasztóknak, vagy szolgáltatóknak a régi könyvtárak öreg polcain porosodó etikai, filozófiai
tételek alaposabb ismerete? Álláspontom szerint igen. Az előadás és a vitairat a 21. század
társadalomtudományokat megtépázó technológiai-profitorientált hozzáállásával szemben fogja
vizsgálni az alapvető értékek fontosságát és az okot, amiért nem látjuk már annak őket.