Show simple item record

dc.contributor.editorDezső, Renáta Anna
dc.contributor.editorOrsós, Anna
dc.contributor.editorÁcs, Marianna
dc.contributor.editorHuszár, Zsuzsanna
dc.date.accessioned2022-10-27T08:23:17Z
dc.date.available2022-10-27T08:23:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://pea.lib.pte.hu/handle/pea/34483
dc.description.abstractA Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Neveléstudományi Intézete nemzetköziesítése során kiemelt figyelmet kap Kárpát-medencei szakmai kapcsolatrendszerünk. Egyfajta védőháló szövéséhez való hozzájárulás mindenkori célunk ezáltal: közös kincsünk, a magyar nyelv szaknyelvi használatának, fenntarthatóságának ápolása. Így van ez dacára annak a ténynek, hogy a magyar nem is feltétlenül anyanyelvként funkcionál a térségben tevékenykedő kollégáink közt mindannyiunk esetében, hiszen oly sokféle eredet, narráció, identitás kapcsolódik mégis közös, leginkább nyelvhasználatunkban tetten érhető magyarság tudatunkhoz! S így van ez azzal a mindannyiunk számára jól ismert jelenséggel szembenézve együtt is, hogy a 21. századi tudományos világban a nemzetköziesítés elsődleges nyelvi színtere, a kutatói nyelvhasználat bevetten értékelt eszköze napjaink lingua francája, az angol. Az érintett képző intézmények nyelvhasználatának kisebbségi helyzetéből adódóan a határon túli magyar tannyelvű pedagógusképzés számos kihívással szembesül. Mivel e pedagogikumra vonatkozó helyzet kiemelten terhelt, kötetünk által – szándékaink szerint – a magyar nyelvű pedagógiai kultúra elmélyítése kerül a középpontba. Partnereink, a Babeş–Bolyai Tudományegyetem Pedagógia és Alkalmazott Didaktika Intézete Kolozsvárról, a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola Beregszászról, az Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kara Szabadkáról, valamint a Selye János Egyetem Tanárképző Kara Révkomáromból híven reprezentálják a térségben aktuális vonatkozó kihívásokat, ugyanakkor számos érték felmutatásával is büszkélkedhetnek. Jelen kötet által is célunk, hogy az annak címében jelzett, fókuszba helyezett tematikát és célcsoportokat érintően megvalósulhasson e partnerintézmények között a diszkusszió, kölcsönös tapasztalatcsere. Kapcsolataink, a Kárpát-medence pedagógusképző intézményeiben tevékeny szakemberek közötti kapcsolatok építéseként, és szakmai eszmecserénk megerősítéseként, rendszerszintre emeléseként, kutatói- és publikációs együttműködés megvalósításaként értelmezzük e gyűjteményt. Három fókusz mentén közöljük az öt intézmény – és affiliációik – kutatóinak 18 írását, összesen 29 szerző közreműködésével. Tárgyalásra kerülnek a pedagógusképzés regionális sajátosságai, intézményrendszere, intézményi hagyományai, elméleti modelljei és ezek reflexiói, szervezeti keretei és ezek változásai, tantervi programjai, tannyelve(i) és ezek kisebbségi vonatkozásai, az egyes intézményeiben folyó pedagógusképzés gyakorlati kérdései, aktuális kihívásai és innovatív elemei, valamint vonatkozó kutatási irányvonalai. Az első csokorba hét írás került Aktuális pedagógusképzési körkép címmel. E művek sajátja, hogy a tárgyalt mikro-régiók, illetve a magyarországi helyzet kérdéseit veszik górcső alá, beavatva az Olvasót – olvassa e sorokat bárhol is – a partnerek vonatkozó működési keretinek, körülményeinek világába. Rövidebb, de tartalmas és koherens egységet képez a Történeti mozaikok című második fejezet, mely által a múltba tekintve, közös múltunk négy alfejezetébe nyerhetünk bepillantást. E fejezetet olvasva az elmúlt évszázad viharos történeti kontextusában láthatjuk közös professziónk, a magyar tannyelvű pedagógusképzés túlélési erejét. Egy magyarországi neveléstudományi folyóirat állandó rovatcímének kölcsönzése által –Kutatás közben – fejezhető ki leginkább azon hét tanulmány közös metszete, melyek a kötetzáró, harmadik egységben kaptak helyet. Ezek az írások mutatják leginkább, hogy a pedagógiai kérdésfeltevések és válaszkeresések mindennapjaiban létjogosultsága van a magyar nyelvhasználat meg- és fennmaradásának. Gyűjteményünk végén egy műfajában eltérő, ám tematikailag kötetünkhöz illeszkedő szépirodalmi alkotás rendhagyóan üdítő hangvételű záróakkordajával búcsúzunk Olvasóinktól. Szerkesztőtársaimmal együtt bízunk benne, hogy közlésre kerülő kötetünk által sikerül körképet adnunk a Kárpát-medencei magyar nyelvű pedagógusképzés főbb aspektusairól, hozzájárulnunk a magyar nyelvű pedagógia kultúra továbbfejlesztéséhez, valamint elősegítenünk a vonatkozó képzési-, kutatói-, és publikációs együttműködést.hu
dc.description.sponsorshipA kötet megjelenését a „Korszerű egyetem a modern városban: Értékközpontúság, nyitottság és befogadó szemlélet egy 21. századi felsőoktatási modellben” című EFOP-3.4.3-16-2016-00005 kódszámú projekt támogatta
dc.language.isohunhu
dc.publisherPécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Neveléstudományi Intézethu
dc.titleA KÁRPÁT-MEDENCEI MAGYAR TANNYELVŰ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ÉS NEVELÉSTUDOMÁNYI KUTATÁS AKTUÁLIS ÉS TÖRTÉNETI TÁRHÁZÁNAK ÉRTÉKEIhu
dc.typekönyvhu
dc.contributor.departmentBölcsészet- és Társadalomtudományi Karhu
dc.format.page161hu
dc.rights.accessszabadhu
dc.identifier.eisbn978-963-626-027-9


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record