A KÁRPÁT-MEDENCEI MAGYAR TANNYELVŰ PEDAGÓGUSKÉPZÉS ÉS NEVELÉSTUDOMÁNYI KUTATÁS AKTUÁLIS ÉS TÖRTÉNETI TÁRHÁZÁNAK ÉRTÉKEI
View/ Open
Date
2022Author
Dezső, Renáta Anna
Orsós, Anna
Ács, Marianna
Huszár, Zsuzsanna
Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Metadata
Show full item recordAbstract
A Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Neveléstudományi Intézete
nemzetköziesítése során kiemelt figyelmet kap Kárpát-medencei szakmai kapcsolatrendszerünk. Egyfajta
védőháló szövéséhez való hozzájárulás mindenkori célunk ezáltal: közös kincsünk, a magyar
nyelv szaknyelvi használatának, fenntarthatóságának ápolása. Így van ez dacára annak a ténynek,
hogy a magyar nem is feltétlenül anyanyelvként funkcionál a térségben tevékenykedő kollégáink
közt mindannyiunk esetében, hiszen oly sokféle eredet, narráció, identitás kapcsolódik mégis közös,
leginkább nyelvhasználatunkban tetten érhető magyarság tudatunkhoz! S így van ez azzal a mindannyiunk számára jól ismert jelenséggel szembenézve együtt is, hogy a 21. századi tudományos világban
a nemzetköziesítés elsődleges nyelvi színtere, a kutatói nyelvhasználat bevetten értékelt eszköze
napjaink lingua francája, az angol.
Az érintett képző intézmények nyelvhasználatának kisebbségi helyzetéből adódóan a határon
túli magyar tannyelvű pedagógusképzés számos kihívással szembesül. Mivel e pedagogikumra vonatkozó
helyzet kiemelten terhelt, kötetünk által – szándékaink szerint – a magyar nyelvű pedagógiai
kultúra elmélyítése kerül a középpontba. Partnereink, a Babeş–Bolyai Tudományegyetem Pedagógia
és Alkalmazott Didaktika Intézete Kolozsvárról, a II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola
Beregszászról, az Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kara Szabadkáról, valamint a
Selye János Egyetem Tanárképző Kara Révkomáromból híven reprezentálják a térségben aktuális
vonatkozó kihívásokat, ugyanakkor számos érték felmutatásával is büszkélkedhetnek. Jelen kötet által
is célunk, hogy az annak címében jelzett, fókuszba helyezett tematikát és célcsoportokat érintően
megvalósulhasson e partnerintézmények között a diszkusszió, kölcsönös tapasztalatcsere. Kapcsolataink,
a Kárpát-medence pedagógusképző intézményeiben tevékeny szakemberek közötti kapcsolatok
építéseként, és szakmai eszmecserénk megerősítéseként, rendszerszintre emeléseként, kutatói- és
publikációs együttműködés megvalósításaként értelmezzük e gyűjteményt.
Három fókusz mentén közöljük az öt intézmény – és affiliációik – kutatóinak 18 írását, összesen
29 szerző közreműködésével. Tárgyalásra kerülnek a pedagógusképzés regionális sajátosságai, intézményrendszere,
intézményi hagyományai, elméleti modelljei és ezek reflexiói, szervezeti keretei és
ezek változásai, tantervi programjai, tannyelve(i) és ezek kisebbségi vonatkozásai, az egyes intézményeiben
folyó pedagógusképzés gyakorlati kérdései, aktuális kihívásai és innovatív elemei, valamint
vonatkozó kutatási irányvonalai.
Az első csokorba hét írás került Aktuális pedagógusképzési körkép címmel. E művek sajátja,
hogy a tárgyalt mikro-régiók, illetve a magyarországi helyzet kérdéseit veszik górcső alá, beavatva az
Olvasót – olvassa e sorokat bárhol is – a partnerek vonatkozó működési keretinek, körülményeinek
világába.
Rövidebb, de tartalmas és koherens egységet képez a Történeti mozaikok című második fejezet,
mely által a múltba tekintve, közös múltunk négy alfejezetébe nyerhetünk bepillantást. E fejezetet
olvasva az elmúlt évszázad viharos történeti kontextusában láthatjuk közös professziónk, a magyar
tannyelvű pedagógusképzés túlélési erejét.
Egy magyarországi neveléstudományi folyóirat állandó rovatcímének kölcsönzése által –Kutatás
közben – fejezhető ki leginkább azon hét tanulmány közös metszete, melyek a kötetzáró, harmadik
egységben kaptak helyet. Ezek az írások mutatják leginkább, hogy a pedagógiai kérdésfeltevések és válaszkeresések mindennapjaiban létjogosultsága van a magyar nyelvhasználat meg- és fennmaradásának.
Gyűjteményünk végén egy műfajában eltérő, ám tematikailag kötetünkhöz illeszkedő szépirodalmi
alkotás rendhagyóan üdítő hangvételű záróakkordajával búcsúzunk Olvasóinktól.
Szerkesztőtársaimmal együtt bízunk benne, hogy közlésre kerülő kötetünk által sikerül körképet
adnunk a Kárpát-medencei magyar nyelvű pedagógusképzés főbb aspektusairól, hozzájárulnunk a
magyar nyelvű pedagógia kultúra továbbfejlesztéséhez, valamint elősegítenünk a vonatkozó képzési-,
kutatói-, és publikációs együttműködést.