Körkép IV.: A Wlislocki Henrik Szakkollégium hallgatóinak írásai
Abstract
Az olvasó ebben a pillanatban a Wlislocki Henrik Szakkollégium
diákjainak 2021 és 2022-ben született tudományos
írásait tartja a kezében. Az elmúlt időszakban a szakkollégisták
a saját érdeklődésükhöz, szakjukhoz tartozó tématerületeken
végeztek egyéni kutatómunkát, melynek gyümölcsét
tartja most a kezében. Éppen ezért a kötet sokszínű,
ahogyan a diákok is azok.
Csonka Dániel egyetemi tanulmányai mellett mentorként
is vállal feladatokat a Tanítsunk Magyarországért!
programban. Mentorként szerezett tapasztalatait tudományos
eszközökkel is megvizsgálta és a szülőkkel történő
kapcsolattartás fontosságáról ír.
Heindl Katica Kurt Vonnegut egyik meghatározó regényében
vizsgálja az időutazás szerepét, funkcióját és a szerző
hozzájárulását a posztmodern tudományos fantasztikus
műfaj változásaihoz.
Horváth Gergely szintén a Tanítsunk Magyarországért!
programhoz kapcsolódóan végzett kutatást. Tanulmányának
célja, hogy betekintést engedjen az elmúlt két év
mentorálásának eredményeibe, a gyerekek továbbtanulási
terveibe, illetve a diákok középiskolai mentorálással kapcsolatos
elképzeléseibe.
Kapás Rékát azt érdekelte, hogy milyen mértékben határozzák
meg a múlt történelmi eseményei a jelen viszonyait;
mit jelent a kollektív áldozati tudat, és hogyan hozható
összefüggésbe a kisebbségi csoportokkal szemben elkövetett
diszkriminációval és kirekesztéssel. A tanulmány
célja e kérdések körüljárása volt.
Laboda Lilla tanulmányának témája a cigány/roma népesség
helyzetének vizsgálata a területi szegregáció és a társadalmi
elszigeteltség összefüggéseinek tükrében. A vizsgálatot
Pécs település egyik cigányok/romák által lakott
szegregátumára összpontosított, István-aknára. A településrész
Pécsnek a lakóhelyi szegregációval leginkább sújtott
területei közé tartozik, így alkalmas a fentiekben jelzett
téma adott településrészen keresztül történő átfogó bemutatását.
Rayman Judit főbb kérdése, hogy milyen formában és
mennyire határozza meg a későbbi függőség kialakulását a
korai gyermekkori traumák megtapasztalása, mindezt több
nemzetközi tanulmány által körüljárva. Tanulmánya végén
néhány alternatív és innovatív módszert mutat be a szenvedélybetegek
jövőbeli kezeléseinek hatékonyságának növelése
érdekében.
Turay Maryama kutatásának célja az volt, hogy felmérje
a Gandhi Gimnázium két évfolyamán megvalósul-e a
romani nyelv használata, és ha igen, milyen mértékben jellemző,
továbbá hogy a diákok hogyan viszonyulnak ehhez a
nyelvhez. Célja volt, hogy komplex képet vázoljon fel adatközlői
nyelvhasználati szokásairól és ehhez fűződő attitűdjeiről.
Tanulmányából kiderül, hogy adatközlői értik-e,
használják-e a romani nyelv valamely változatát az iskolán
kívül is, illetve amennyiben igen, úgy milyen helyzetekben,
kikkel, mely helyszíneken és mi célból teszik ezt.
Szerkesztőként sok szeretettel ajánlom az érdeklődő olvasók
figyelmébe az írásokat, melyek mind témájukban,
mind eredményeikben sokszínűek, mint az a közösség,
melyben születtek.