Show simple item record

Elérhetővé téve ekkor2019-11-20T11:49:21Z
Szerző Schmidt Ildikó
MTMTID:
10021266
Webcímhttp://pea.lib.pte.hu/handle/pea/23248
Az értekezés nyelveMagyar
Az értekezés címe az értekezés nyelvénMigráns gyermekek nyelvi integrációja a magyar közoktatásban (Esettanulmány: egy afgán testvérpár egy budapesti iskolában)
Absztrakt az értekezés nyelvénA disszertáció témája a Magyarországra érkező, nemzetközi védelem alatt álló iskolaköteles gyermekek iskolai integrációjának vizsgálata az esettanulmány tudományos műfaján keresztül. Az esettanulmány egy afgán származású család magyar közoktatással kapcsolatos elvárásait és tapasztalatait tárja fel. A középpontban a családban élő testvérpár iskolai szocializációja áll, ezen keresztül bontakoznak ki az integrációs stratégiáik és azok nyelvi vonatkozásai. Az értekezés célja egy sikeres integrációs út bemutatása, amelyet elsősorban a befogadó közösség tart sikeresnek, függetlenül attól, hogy a kutatás alanyai miként vélekednek saját iskolai beilleszkedésük menetéről. A közoktatásba történő bekapcsolódás kulcsfontosságú szerepet játszik a bevándorló gyermekek későbbi, felnőttkori társadalmi integrációjának megalapozásában. A bevándorlók társadalmi integrációja minden fogadó ország esetében a társadalmat kihívások elé állító központi kérdés, melyre megoldásokat kell találnia és kínálnia az arra rászorulóknak. A migrációkutatás szerint akkor minősül sikeresnek a társadalmi beilleszkedés, ha sikeres a munkaerőpiaci integráció, vagyis a bevándorló személy képes munkát találni, és nem szorul a szociális ellátórendszerre. A munkaerőpiaci részvételre irányuló serkentő intézkedések és támogatások gyakorlata országonként kisebb-nagyobb eltérést mutat, de a társadalmi beilleszkedés mint cél megegyezik. A gyermekek sikeres jövőbeli munkaerőpiaci integrációjának alapvető célja egy szakma megszerzése, amelyhez az oktatási rendszeren keresztül vezet az út. Az oktatási rendszerbe való bekapcsolódás és beilleszkedés a gyermekek életkorának megfelelő a közoktatásbeli részvételt jelenti. Így gyermekek esetében rövidtávú célként a közoktatásbeli integráció sikerességét nevezhetjük meg.
EgyetemPécsi Tudományegyetem
Doktori iskolaBTK Nyelvtudományi Doktori Iskola
TémavezetőGúti Erika
Szűcs Tibor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record