Migráns gyermekek nyelvi integrációja a magyar közoktatásban (Esettanulmány: egy afgán testvérpár egy budapesti iskolában)
Elérhetővé téve ekkor | 2019-11-20T11:49:21Z |
Szerző | Schmidt Ildikó MTMTID: 10021266 |
Webcím | http://pea.lib.pte.hu/handle/pea/23248 |
Az értekezés nyelve | Magyar |
Az értekezés címe az értekezés nyelvén | Migráns gyermekek nyelvi integrációja a magyar közoktatásban (Esettanulmány: egy afgán testvérpár egy budapesti iskolában) |
Absztrakt az értekezés nyelvén | A disszertáció témája a Magyarországra érkező, nemzetközi védelem alatt álló iskolaköteles gyermekek iskolai integrációjának vizsgálata az esettanulmány tudományos műfaján keresztül. Az esettanulmány egy afgán származású család magyar közoktatással kapcsolatos elvárásait és tapasztalatait tárja fel. A középpontban a családban élő testvérpár iskolai szocializációja áll, ezen keresztül bontakoznak ki az integrációs stratégiáik és azok nyelvi vonatkozásai. Az értekezés célja egy sikeres integrációs út bemutatása, amelyet elsősorban a befogadó közösség tart sikeresnek, függetlenül attól, hogy a kutatás alanyai miként vélekednek saját iskolai beilleszkedésük menetéről. A közoktatásba történő bekapcsolódás kulcsfontosságú szerepet játszik a bevándorló gyermekek későbbi, felnőttkori társadalmi integrációjának megalapozásában. A bevándorlók társadalmi integrációja minden fogadó ország esetében a társadalmat kihívások elé állító központi kérdés, melyre megoldásokat kell találnia és kínálnia az arra rászorulóknak. A migrációkutatás szerint akkor minősül sikeresnek a társadalmi beilleszkedés, ha sikeres a munkaerőpiaci integráció, vagyis a bevándorló személy képes munkát találni, és nem szorul a szociális ellátórendszerre. A munkaerőpiaci részvételre irányuló serkentő intézkedések és támogatások gyakorlata országonként kisebb-nagyobb eltérést mutat, de a társadalmi beilleszkedés mint cél megegyezik. A gyermekek sikeres jövőbeli munkaerőpiaci integrációjának alapvető célja egy szakma megszerzése, amelyhez az oktatási rendszeren keresztül vezet az út. Az oktatási rendszerbe való bekapcsolódás és beilleszkedés a gyermekek életkorának megfelelő a közoktatásbeli részvételt jelenti. Így gyermekek esetében rövidtávú célként a közoktatásbeli integráció sikerességét nevezhetjük meg. |
Egyetem | Pécsi Tudományegyetem |
Doktori iskola | BTK Nyelvtudományi Doktori Iskola |
Témavezető | Gúti Erika Szűcs Tibor |