Migráns gyermekek nyelvi integrációja a magyar közoktatásban (Esettanulmány: egy afgán testvérpár egy budapesti iskolában)
Abstract
A disszertáció témája a Magyarországra érkező, nemzetközi védelem alatt álló
iskolaköteles gyermekek iskolai integrációjának vizsgálata az esettanulmány
tudományos műfaján keresztül. Az esettanulmány egy afgán származású
család magyar közoktatással kapcsolatos elvárásait és tapasztalatait tárja fel. A
középpontban a családban élő testvérpár iskolai szocializációja áll, ezen
keresztül bontakoznak ki az integrációs stratégiáik és azok nyelvi
vonatkozásai. Az értekezés célja egy sikeres integrációs út bemutatása,
amelyet elsősorban a befogadó közösség tart sikeresnek, függetlenül attól,
hogy a kutatás alanyai miként vélekednek saját iskolai beilleszkedésük
menetéről. A közoktatásba történő bekapcsolódás kulcsfontosságú szerepet
játszik a bevándorló gyermekek későbbi, felnőttkori társadalmi
integrációjának megalapozásában. A bevándorlók társadalmi integrációja
minden fogadó ország esetében a társadalmat kihívások elé állító központi
kérdés, melyre megoldásokat kell találnia és kínálnia az arra rászorulóknak. A
migrációkutatás szerint akkor minősül sikeresnek a társadalmi beilleszkedés,
ha sikeres a munkaerőpiaci integráció, vagyis a bevándorló személy képes
munkát találni, és nem szorul a szociális ellátórendszerre. A munkaerőpiaci
részvételre irányuló serkentő intézkedések és támogatások gyakorlata
országonként kisebb-nagyobb eltérést mutat, de a társadalmi beilleszkedés
mint cél megegyezik. A gyermekek sikeres jövőbeli munkaerőpiaci integrációjának
alapvető célja egy szakma megszerzése, amelyhez az oktatási rendszeren
keresztül vezet az út. Az oktatási rendszerbe való bekapcsolódás és
beilleszkedés a gyermekek életkorának megfelelő a közoktatásbeli részvételt
jelenti. Így gyermekek esetében rövidtávú célként a közoktatásbeli integráció
sikerességét nevezhetjük meg.