Lánynevelés és női művelődés az újkori Magyarországon : nemzetközi kitekintéssel és nőtörténeti alapozással
Abstract
Szerző: Kéri Katalin | Cím: Lánynevelés és női művelődés az újkori Magyarországon | Alcím: nemzetközi kitekintéssel és nőtörténeti alapozással | Kiadó: Kronosz Kiadó | Kiadási hely: Pécs | Kiadási év: 2018 | Nyomdai előkészítés és borítóterv: Erőss Zsolt | Terjedelem: B/5; 733 oldal | ISBN: 978 963 467 037 7 --- Könyvemben megpróbálkoztam annak összegző bemutatásával, hogy milyen volt az újkori magyarországi leánynevelés és női művelődés története. Kutatási
előzményként számba vettük a nőtörténet és a leánynevelés-történet kutatásának
eddigi legfőbb hazai és külföldi eredményeit. Számos forrás feltárásával és
már ismert kútfők újraértelmezésével, különböző módszerek segítségével, régi
és új tématerületek sajátos szempontú kidolgozásával készítettem ezt a művet.
Munkám során folyamatosan éreztem az izgalmas felfedezések örömét és az
egyes nehéz kérdések miatti elbizonytalanodást.
Kutatásaim eddigi szakaszát lezárva – telve a jövőre vonatkozó, az itt összegzett
ismereteinket kibővítő vizsgálódások terveivel – megállapítom, hogy
az újkori magyarországi és erdélyi leánynevelés és női művelődés története szerves
része volt az európai neveléstörténetnek. Hazai pedagógiai gondolkodóink, oktatásügyi
szakembereink, iskolaszervezőink a korabeli források tanúsága szerint
zömmel éppúgy gondolkodtak, mint nyugati kortársaik, vagyis fontosnak, a
nemzet és az emberiség sorsa szempontjából lényegbevágónak tartották a lánynevelés
fejlesztését. Ennek fogalma alatt – csakúgy, mint másutt – különböző
korszakokban némileg mást értettek, ami csak kevéssé változott a 20. század
elejéig-közepéig, az a lányok hagyományos női szerepekre történő felkészítésének
fontossága, ennek szem előtt tartása volt. A nőket azonban nem csak a háztartás
vezetése, a gyermekek világra hozatala és nevelése, hanem a jó erkölcsök, a vallás,
a magyar nyelv és a nemzeti értékek megtartása, ápolása miatt is kiemelt figyelem
vette körül. Kereső pályákra, tudományos és művészi hivatásokra történő iskolai
felkészítésük ugyanakkor még a 19. században is csak kis lépésekkel haladt előre,
és számos vitával, problémával járt. Nyilvánvalóan ez is oka volt annak, hogy a
lányiskoláztatás 18–19. század fordulójától kezdődő kibontakozása csak részben
tartott a fiúiskolák történetével közös úton, fejlődéstörténete – különösen közép- és
felső szinten – sajátos, és nem általánosítható történet. Ám nem is mellékes, hanem
tanulmányozásra méltó és sok tanulságot rejtő história. Fontos forrásainak
és feldolgozásainak helye van a neveléstörténet nagy kánonjai között. A magyar és egyetemes neveléstörténet-írásban többnyire a jövőre vár még
az a feladat, hogy a két nem iskolai és nem intézményesült nevelésének együttes,
komplexitásában és sokszínűségében kibontott történetét összefoglalja. Ez
a kötet minden eredményével – belátva valamennyi hiányosságát – egy ehhez
készült előmunkának tekinthető.