Megalapozott szakmaválasztás segítése. Speciális szakiskolás fiatalok esélyteremtése a munkaerőpiacon.
Abstract
A rendszerváltást (1989) követő időszakban a versenyképesség
bevezetésével, a piacgazdaság kialakulásával versengés, illetve alapos minőségi
válogatás lépett fel a munkaerőpiacon, amely jelentős mértékben megnehezítette
a pályakezdő fiatalok helyzetét, - különösen a legkedvezőtlenebb társadalmi
helyzetbe tartozó - hátrányos helyzetű csoportok esetében. Emellett
megfigyelhető, hogy az aktuális oktatási rendszer képzési formái nem veszik
figyelembe, és nem igazodnak kellőképpen a tanulók egyéni képességeihez,
készségeihez, amelyből egyenesen következik, hogy a tanulóknak kell igazodni,
alkalmazkodni, az adott oktatási intézmény keretein belül felállított
követelményekhez, normákhoz. Látva az aktuális problémákat, felmerült
bennem az a kérdés, hogy a sok esetben alacsony iskolai végzettséggel
rendelkező, megélhetési gondokkal küzdő, munkanélküli szülők, képesek-e
kellőképpen segíteni gyermekeik pályaválasztását, illetve megtesznek-e mindent
az iskolák egyaránt a fiatalok és szüleik a szakmaválasztásban való tudatos
segítségében. A 13-14 éves tanulók töredéke rendelkezik csak határozott
elképzeléssel, arra vonatkozóan a szakmára, illetve a munkaerőpiac számára a
legmegfelelőbb szakma továbbtanulása tekintetében.
Az egyén életútjának egyik legmeghatározóbb lépése maga a pályaválasztás,
mivel a nem kellőképpen megalapozott döntés nemcsak az iskolai sikerességre
lehet hatással, hanem negatívan befolyásolhatja az egyén jövőbeni életesélyeit
is. Ezzel összefüggésben, a megalapozott, egyéni képességekhez, aktuális
munkaerőpiaci igényekhez igazodó szakmaválasztás szükségességére hívnám fel
a figyelmet, amely jelentősége, rendkívül meghatározó az egyén jövőjét illetően.
Az egyik legnagyobb problémát az jelenti, hogy a pályaválasztás előtt álló
fiatalok, egész egyszerűen nincsenek tisztában saját képességeikkel, adottságaikkal, amely hiányában gyakoribb az elhibázott szakmaválasztás
lehetősége.
Dolgozatomban azért foglalkozom a szakmaválasztás és esélyteremtés
kérdéskörével, mert egy olyan - a mai magyar oktatási rendszerben, korántsem
elrendezett - aktuális problémával állunk szemben, amely megoldásához,
nélkülözhetetlen egyrészt a diákok szakmaválasztási motívumainak feltárása,
másrészt olyan módszerek bevezetése, amelyek által, mind az
intézményvezetők, mind a pedagógusok képessé válnak a tanulók egyéni
képességeinek, szakmára való érettségének, alkalmasságának mérésére.