Megalapozott szakmaválasztás segítése. Speciális szakiskolás fiatalok esélyteremtése a munkaerőpiacon.
Elérhetővé téve ekkor | 2018-03-02T09:36:19Z |
Szerző | Müller István MTMTID: 10025494 |
Webcím | https://pea.lib.pte.hu/handle/pea/17261 |
Az értekezés nyelve | Magyar |
Az értekezés címe az értekezés nyelvén | Megalapozott szakmaválasztás segítése. Speciális szakiskolás fiatalok esélyteremtése a munkaerőpiacon. |
Az értekezés címe angolul | Helping a Well-founded Career Choice. Creating Opportunities in Labor Market for Young People from Advanced Vocational School. |
Absztrakt az értekezés nyelvén | A rendszerváltást (1989) követő időszakban a versenyképesség bevezetésével, a piacgazdaság kialakulásával versengés, illetve alapos minőségi válogatás lépett fel a munkaerőpiacon, amely jelentős mértékben megnehezítette a pályakezdő fiatalok helyzetét, - különösen a legkedvezőtlenebb társadalmi helyzetbe tartozó - hátrányos helyzetű csoportok esetében. Emellett megfigyelhető, hogy az aktuális oktatási rendszer képzési formái nem veszik figyelembe, és nem igazodnak kellőképpen a tanulók egyéni képességeihez, készségeihez, amelyből egyenesen következik, hogy a tanulóknak kell igazodni, alkalmazkodni, az adott oktatási intézmény keretein belül felállított követelményekhez, normákhoz. Látva az aktuális problémákat, felmerült bennem az a kérdés, hogy a sok esetben alacsony iskolai végzettséggel rendelkező, megélhetési gondokkal küzdő, munkanélküli szülők, képesek-e kellőképpen segíteni gyermekeik pályaválasztását, illetve megtesznek-e mindent az iskolák egyaránt a fiatalok és szüleik a szakmaválasztásban való tudatos segítségében. A 13-14 éves tanulók töredéke rendelkezik csak határozott elképzeléssel, arra vonatkozóan a szakmára, illetve a munkaerőpiac számára a legmegfelelőbb szakma továbbtanulása tekintetében. Az egyén életútjának egyik legmeghatározóbb lépése maga a pályaválasztás, mivel a nem kellőképpen megalapozott döntés nemcsak az iskolai sikerességre lehet hatással, hanem negatívan befolyásolhatja az egyén jövőbeni életesélyeit is. Ezzel összefüggésben, a megalapozott, egyéni képességekhez, aktuális munkaerőpiaci igényekhez igazodó szakmaválasztás szükségességére hívnám fel a figyelmet, amely jelentősége, rendkívül meghatározó az egyén jövőjét illetően. Az egyik legnagyobb problémát az jelenti, hogy a pályaválasztás előtt álló fiatalok, egész egyszerűen nincsenek tisztában saját képességeikkel, adottságaikkal, amely hiányában gyakoribb az elhibázott szakmaválasztás lehetősége. Dolgozatomban azért foglalkozom a szakmaválasztás és esélyteremtés kérdéskörével, mert egy olyan - a mai magyar oktatási rendszerben, korántsem elrendezett - aktuális problémával állunk szemben, amely megoldásához, nélkülözhetetlen egyrészt a diákok szakmaválasztási motívumainak feltárása, másrészt olyan módszerek bevezetése, amelyek által, mind az intézményvezetők, mind a pedagógusok képessé válnak a tanulók egyéni képességeinek, szakmára való érettségének, alkalmasságának mérésére. |
Kulcsszó (Magyar) | Életbelépés Hamet2 teszt Kompetenciamérés speciális szakiskola Szakmaválasztás Tanulói teljesítmény |
Kulcsszó (Angol) | advanced vocational school career choice competence measurement entry to life hamet2 test student achievement |
Egyetem | Pécsi Tudományegyetem |
Doktori iskola | BTK "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola |
Témavezető | Györgyi Zoltán |