Show simple item record

Elérhetővé téve ekkor2018-03-02T09:36:19Z
Szerző Müller István
MTMTID:
10025494
Webcímhttps://pea.lib.pte.hu/handle/pea/17261
Az értekezés nyelveMagyar
Az értekezés címe az értekezés nyelvénMegalapozott szakmaválasztás segítése. Speciális szakiskolás fiatalok esélyteremtése a munkaerőpiacon.
Az értekezés címe angolulHelping a Well-founded Career Choice. Creating Opportunities in Labor Market for Young People from Advanced Vocational School.
Absztrakt az értekezés nyelvénA rendszerváltást (1989) követő időszakban a versenyképesség bevezetésével, a piacgazdaság kialakulásával versengés, illetve alapos minőségi válogatás lépett fel a munkaerőpiacon, amely jelentős mértékben megnehezítette a pályakezdő fiatalok helyzetét, - különösen a legkedvezőtlenebb társadalmi helyzetbe tartozó - hátrányos helyzetű csoportok esetében. Emellett megfigyelhető, hogy az aktuális oktatási rendszer képzési formái nem veszik figyelembe, és nem igazodnak kellőképpen a tanulók egyéni képességeihez, készségeihez, amelyből egyenesen következik, hogy a tanulóknak kell igazodni, alkalmazkodni, az adott oktatási intézmény keretein belül felállított követelményekhez, normákhoz. Látva az aktuális problémákat, felmerült bennem az a kérdés, hogy a sok esetben alacsony iskolai végzettséggel rendelkező, megélhetési gondokkal küzdő, munkanélküli szülők, képesek-e kellőképpen segíteni gyermekeik pályaválasztását, illetve megtesznek-e mindent az iskolák egyaránt a fiatalok és szüleik a szakmaválasztásban való tudatos segítségében. A 13-14 éves tanulók töredéke rendelkezik csak határozott elképzeléssel, arra vonatkozóan a szakmára, illetve a munkaerőpiac számára a legmegfelelőbb szakma továbbtanulása tekintetében. Az egyén életútjának egyik legmeghatározóbb lépése maga a pályaválasztás, mivel a nem kellőképpen megalapozott döntés nemcsak az iskolai sikerességre lehet hatással, hanem negatívan befolyásolhatja az egyén jövőbeni életesélyeit is. Ezzel összefüggésben, a megalapozott, egyéni képességekhez, aktuális munkaerőpiaci igényekhez igazodó szakmaválasztás szükségességére hívnám fel a figyelmet, amely jelentősége, rendkívül meghatározó az egyén jövőjét illetően. Az egyik legnagyobb problémát az jelenti, hogy a pályaválasztás előtt álló fiatalok, egész egyszerűen nincsenek tisztában saját képességeikkel, adottságaikkal, amely hiányában gyakoribb az elhibázott szakmaválasztás lehetősége. Dolgozatomban azért foglalkozom a szakmaválasztás és esélyteremtés kérdéskörével, mert egy olyan - a mai magyar oktatási rendszerben, korántsem elrendezett - aktuális problémával állunk szemben, amely megoldásához, nélkülözhetetlen egyrészt a diákok szakmaválasztási motívumainak feltárása, másrészt olyan módszerek bevezetése, amelyek által, mind az intézményvezetők, mind a pedagógusok képessé válnak a tanulók egyéni képességeinek, szakmára való érettségének, alkalmasságának mérésére.
Kulcsszó (Magyar)Életbelépés
Hamet2 teszt
Kompetenciamérés
speciális szakiskola
Szakmaválasztás
Tanulói teljesítmény
Kulcsszó (Angol)advanced vocational school
career choice
competence measurement
entry to life
hamet2 test
student achievement
EgyetemPécsi Tudományegyetem
Doktori iskolaBTK "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola
TémavezetőGyörgyi Zoltán


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record