A Longitudinal Study on EFL Students' Speaking Development in Three Lower Primary Groups
Abstract
Magyarországon az általános iskolák egyre korábban kezdődő angol nyelvi programokat ajánlanak a tanulóknak, folyamatos vita övezi a korai nyelvoktatás hatékonyságának kérdését. A nézetkülönbségek ellenére a szakértők egyetértenek abban, hogy a megfelelő módszereket alkalmazva, motiváló feladatokkal, barátságos légkörben a korai nyelvoktatás hasznos és hatékony lehet. Az általános iskola első hat évfolyamán a nyelvtanulás célját Nikolov hármas egységben határozza meg: 1. A nyelvtanulási motiváció, az új nyelv, a más kultúrák iránti érdeklődés felkeltése és folyamatos fenntartása, elmélyítése és a nyelvi szorongás kialakulásának megelőzése. 2. Az angol nyelvtudás megalapozása és fejlesztése. 3. A nyelvtanulási, nyelvhasználati és metakognitív stratégiák, a stratégiai kompetencia kialakítása és fejlesztése. Gyerekek esetében a nyelvtanulás folyamata viszonylag lassú, így a tanulási motiváció felkeltése és fenntartása fontos tanári feladat. Érdekes, értelmes, változatos és a gyerekek kognitív fejlettségének megfelelő feladatokkal lehet érdeklődésüket felkelteni, alamint figyelmüket lekötni. A megfelelő feladatok kiválasztásakor figyelembe kell venni a tanulók közötti egyéni különbségeket. A kellően motiváló feladatok a tanulók tudásszintjét kissé meghaladják, azonban teljesíthetőek. Mivel a gyerekek idegen nyelvi fejlődése jelentősen eltér az idősebb tanulókétól, a korosztályuk számára hatékony tanítási módszerek alkalmazása mellett a megfelelő értékelési módszer is elengedhetetlen. Annak ellenére, hogy a szakirodalom kiemeli az értékelés fontosságát a korai nyelvoktatás esetében, kevés tanulmány foglalkozik a témával. A Nemzeti alaptanterv ajánlása szerint Magyarországon az általános iskolákban az idegen nyelv oktatása a negyedik évfolyamtól kötelező, így korábbi évfolyamokra sem kimenti követelmények, sem tantervi célkitűzések nincsenek megfogalmazva. Ezek hiányában az értékelés módja is helyi szinten, a tantermekben a nyelvtanárok egyéni elképzelési alapján dől el. A tanároknak figyelembe kell venniük azt, hogy a korai nyelvtanulás során az értékelés fontosabb hatást gyakorolhat a tanulók attitűdjére, motivációjára és szorongására, mint idősebb tanulók esetében.