A kulturális sokszínűség megélésének és kezelésének körülményei a hazai és külföldi tanítóképzésben.
Abstract
Az UNESCO 2001-ben fogadta el az Egyetemes nyilatkozatot a kulturális sokszínűségről. A Nyilatkozat leszögezi, hogy a „kultúrák sokszínűségének tisztelete, a tolerancia, a párbeszéd és az együttműködés a kölcsönös bizalom és megértés légkörében, a nemzetközi béke és biztonság egyik legjobb biztosítéka (…)”. (31. Közgyűlés. Párizs, 2001. október 15.–november 5.)
Hazánk alapvető és egyre növekvő nemzeti és etnikai heterogenitása indokolja a pedagógusképzésben is az interkulturális kompetencia fejlesztését. Az Európai Parlament és a Tanács Az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák elnevezésű dokumentumában az ajánlott nyolc kulcskompetenciában többszörösen tetten érhető ez a kompetencia. (2006/962/EK. In: Az európai polgár kompetenciái. 2011:32. 33.)
A hazai pedagógusképzésben irányadó követelmények alapján, az alapfokozat birtokában, a tanítók ismereteik alkalmazását illetően „alkalmasak előítélet-mentesen a multikulturális és interkulturális nevelésre”, a gyógypedagógusok „a közoktatási munkaterületen alkalmasak: a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók… körében a szakirányuknak megfelelő területen egyéni fejlesztési, habilitációs-rehabilitációs feladatok ellátására”. (Felsőoktatási alapképzési és mesterképzési szakok, valamint hitéleti szakok képzési és kimeneti követelményei 2013:on-line)
Témaválasztásomban – a fent említett tények ismeretében – az motivált, hogy megállapítsam a hazai tanítóképzésben az interkulturális témakör jelenlétét vagy hiányát, valamint, hogy felmérjem a tanító- és gyógypedagógusképzésben részt vevő hallgatók és oktatók interkulturális helyzetkezelési képességeit.
Kutatásom célja az volt, hogy a kapott eredmények, információk fényében változtatni tudjak munkahelyemen, és általában a magyarországi tanítóképzésben a hallgatók interkulturális attitűdjein, hogy felkészültebben végezhessék pedagógiai hivatásukat leendő, nagy valószínűséggel multikulturális munkahelyükön. UNESCO adopted the Universal Declaration on Cultural Diversity in 2001. The Declaration affirms that “respect for the diversity of cultures, tolerance, dialogue and cooperation, in a climate of mutual trust and understanding are among the best guarantees of international peace and security (…)”. (31st Session, General Conference, Paris, 15th October to 3rd November, 2001).
The increasing national and ethnic diversity in Hungary justifies the development of intercultural competence in the field of teacher training, too. This competence can be found among the eight key competences listed in the Recommendation of the European Parliament and of the Council on Key Competencies for Lifelong Learning (2006/962/EC. In Competencies of the European citizen. 2011:32-33).
According to the requirements of Hungarian teacher training, primary school teachers (qualified to BA level) can use their pedagogic knowledge “to deliver unbiased multicultural and intercultural education”. Special education teachers “in public education are able to carry out individual developmental, habilitation and rehabilitation tasks related to their specialisation, tasks which target special needs children and pupils” (Training and outcome requirements of higher educational bachelor and master majors and religious majors 2013:online source).
In light of the above, my choice of topic was motivated by a desire first, to determine the existence of, or lack of intercultural topics in Hungarian primary school teacher training and second, to investigate the ability of both teachers and students involved in general and special education teacher training, to handle intercultural situations.
My aim with this research is to use the findings and knowledge emerging from the study, to change the intercultural attitudes of the students both at my own place of work and generally in primary school teacher training in Hungary. In doing so, I aim to help future teachers become more prepared for their future professions in workplaces which are very likely to be multicultural school environments.