ESETTANULMÁNYOK A TERMELÉS/SZOLGÁLTATÁS MANAGEMENT KÖRÉBŐL
Abstract
Kiss Kreatív Design fa bútorok tervezésével és termelésével foglalkozó cég. Kiss József 1991-ben alapította a céget egy Balaton körüli kisebb városban azzal a céllal, hogy elsősorban az igényesebb balatoni villa tulajdonosok számára egyedi bútorokat készítsen. Kiss úr maga is természetszerető lévén, eredeti elképzelése az volt, hogy egy kis „természetet” vigyen be a nyaralókba, ahova kikapcsolódás céljából érkeznek a vendégek elsősorban. A Kiss Kreatív Design cég kreatív bútortervezése, minőségi kivitelezése alapján jelentős hírnévre tett szert nem csak a Balaton déli partján, de megrendelői még Baranyából is jó számmal akadtak. A növekedéssel párhuzamosan jöttek az újabb lehetőségek.
Megalakulásakor a cég teljes egészében egyedi bútorokra specializálódott, kezdve avval, hogy a fogyasztó meghatározta a fa típusát, amiből a bútor készült. Amint a cég hírneve és forgalma egyre jobban növekedett, a kereskedelmi osztály néhány népszerű darab árusítását kezdte meg kiskereskedelmi egységeken keresztül. Az elmozdulás a kiskereskedelmi egységek felé a Kiss Kreatív Design céget a sztenderdebb termékek termelésének világába vezette be. Ezen termékvonal vásárlói jóval érzékenyebbek voltak az árra, valamint határozottabban elvárták a (rövid) szállítási határidők betartását. Az egyedi bútorok tervezése és gyártása továbbra is dominálta a cég tevékenységét, a volumen mintegy 60%-t, a forgalom kb. 75%-át kiadva. A termelés továbbra is ugyanazon a helyen folyik ahol az egész üzlet kezdődött, a kép csak abban tér el, hogy nemcsak egyedi bútorokat termelnek, hanem sztenderdebb változatokat is. A termelő berendezések többnyire általános célú gépek, hogy megfelelő rugalmassággal rendelkezzenek a sokféle egyedi igény kielégítéséhez. A gépeket úgy rendezték el, hogy a fűrészeket egy helyre csoportosították, hasonló módon csoportosították a faesztergákat, és így tovább. A végtermék minősége alapvetően a fa és a szakmunka minőségétől függött. Mind az egyedi termékek mind a sztenderd termékek ugyanazon gép és munkaerő kapacitásokért versenyeztek.
Az elmúlt néhány hónap alatt a sztenderd termékek forgalma folyamatosan emelkedett ami ezen termékvonal rendszeresített termeléséhez vezetett. Azonban mikor dönteni kellett a kapacitások odaítélésében az egyedi bútorok termelése mindig elsőbbséget élvezett nagyobb forgalmuknál és nyereségtartamuknál fogva. Következésképpen a sztenderd termékek félbeszakított sorozatainak darabjai gyakran pihentek az üzem egy-egy szegletében.
A cég üzletmenetét nemrégiben áttekintve, Kiss úr megelégedettséggel állapította meg, hogy cége sokat fejlődött az utóbbi időkben. Az egyedi termékek forgalma továbbra is igen jelentős maradt, a sztenderd termékek forgalma pedig folyamatosan bővült. A pénzügyesek és számvitelesek jelezték azonban, hogy a profit nem annyi mint amennyinek lenni kellene. A sztenderd termékvonallal kapcsolatos költségek növekednek, jelentős pénzeszközök vannak lekötve félkész termékekben és nyersanyagokban.
Egy raktárépület - ahol a félkész termékeket tárolják - bérlése komoly költségek forrása. Kiss úrnak fejfájást okoz az is, hogy mind az egyedi mind a sztenderd termékek
átfutási ideje nagyon hosszú, következésképpen a vállalt leszállítási idők is hosszabbak
a kelleténél. A kapacitáskihasználás feszített, de nincs már hely a telepen további
bővítéshez. Kiss úr elérkezettnek látta az időt, hogy alaposan átgondolja a sztenderd
termékvonal hatását az egész termelési folyamatra.
1. A cég hatékony üzemeltetése céljából milyen típusú döntéseket [OC1]hoz nap mint nap Kiss úr? Milyeneket hosszú távon?
2. Miként hatott a termelésre a kereskedelmi osztály tevékenysége?
3. A sztenderd termékek termelése miként hatott a cég pénzügyi helyzetére?
4. Kiss úrnak mit kellene másként csinálnia, hogy néhány problémát megoldjon?
Vörös József. Nem másolható a PTE KTK engedélye nélkül.