Kezdő kárpát-medencei neveléstudományi kutatók antológiája
View/ Open
Date
2024Author
Dezső, Renáta Anna
Ábrahám, Gréta
Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Metadata
Show full item recordAbstract
Jelen kötetünk mintegy másfél évtizedes vonatkozó tudományos tevékenység és együttműködés
újabb lenyomata. Előzményei közt több, a Magyar Tudományos Akadémia Pécsi Területi Bizottságához
kötődő neveléstudományi műhely esemény megemlíthető, melyek sorában az első a Megújuló
pedagógusszerepek és pedagógusképzés a Kárpát-medencében című nemzetközi neveléstudományi konferencia
volt 2011 decemberében. Ez a közös gondolkodás anno az MTA PAB Pedagógiai Munkabizottságának
köszönhetően jöhetett létre, s e keretek közt is folytatódott – többek közt a Tudományos
Tavasz – bepillantás kutatók műhelyeibe rendezvénysorozat egy 2023-ban megvalósult alkalmán.
Ekkor fogalmaztuk meg a most megjelenő gyűjtemény életre hívásának célkitűzését a Kárpát-medencei
Magyar Tannyelvű Pedagógusképzők és Neveléstudományi Kutatók 3. Tanácskozásán, mely esemény
az MTA PAB és a 36. Országos Tudományos Diákköri Konferencia Pedagógiai, Pszichológiai, Andragógiai
és Könyvtártudományi Szekciója Pedagógiai Alszekciójának könyvbemutatókkal egybekötött
találkozójához is kapcsolódott. Antológiánk értelmezhető az e fórumon bemutatott két kötet folytatásaként
is, hiszen azok szintén a kárpát-medencei neveléstudományi műhelyek írásaiból válogattak
– a jelen kötettől eltérő, ám ezzel átfedő rendező elvek szerint és közreműködő partnerekkel, felvonultatva
ifjú neveléskutatók munkáit is.1 E műhely szereplőiként hosszútávú célunk a pedagógia és
neveléstudományok területén a kárpát-medencei kezdő kutatók munkáinak támogatása azok megjelenítése
által, valamint összekapcsolása az anyaországi, főként helyi (pécsi) műhelyek kortárs reprezentánsaival
– hangsúlyosan a magyar tudományos szaknyelv ápolása és megőrzése érdekében.
A szerkesztői előszót követően összesen tizennégy alkotás kap helyet kötetünkben, mely a fiatal
hazai kutatók legfrissebb eredményein túl reprezentálja a felvidéki, kárpátaljai, erdélyi és vajdasági
neveléstudományi kutatási irányokat is. Két fejezetben, határon túli és hazai szerzők szerint tagolva
hét-hét tanulmányt olvashatunk. Határon túli szerzőink a komáromi Selye János Egyetem, a beregszászi
II. Rákóczi Ferenc Kárpátaljai Magyar Főiskola, a Partium Keresztény Egyetem nagyváradi, a
Sapientia Erdélyi Magyar Tudományegyetem Tanárképző Intézet marosvásárhelyi és csíkszeredai,
valamint az Újvidéki Egyetem szabadkai Magyar Tannyelvű Tanítóképző Kar pedagogikum és neveléstudományok
területein alkotó fiatal kutatók. Hazai szerzőink a Pécsi Tudományegyetemhez köthető
affiliációk mellett a Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógiai Karát, a Magyar Agrár- és
Élettudományi Egyetem Kaposvári Campus Neveléstudományi Intézetét, a Soproni Egyetem Benedek
Elek Pedagógiai Karát, valamint a Nyíregyházi Egyetem pedagógusképzését reprezentálják.
A szerteágazó tematikájú tanulmányok közös rendező elve a reflektivitás, mivel a kötetbe befogadott
írások olyan elemeket tartalmaznak, melyekben a szerzők kutatási eredményeiken túl azok tanulságait
is górcső alá veszik annak érdekében, hogy további kutatói fejlődésük irányait kijelölhessék. Reflexióikat
tanulmányaikba ágyazottan, illetve azok végén, formailag is elkülönítve, dőlt betűvel szedve jelenítik
meg. Alkotási folyamataikban segítik őket a tanulmányok lektorai, témavezetőik. Teljes gyűjteményünk
lektora Molnár-Kovács Zsófia, az MTA PAB Neveléstörténeti Munkabizottságának tagja.
Tanulmánykötetünket Szivák Judit munkássága emlékének ajánljuk, aki tudományos életművében
a pedagogikum fiatal reprezentánsainak kihívásait és a neveléstudományi kutatói reflektivitás elemeit
egyaránt tárgyalta.