Felsőoktatási LLL: új kihívások és megoldások – A modellváltás és COVID pandémia hatásai = University Lifelong Learning: New challenges and solutions - impacts of Covid-19 pandemic and model-shifts
Abstract
A MELLearN Felsőoktatási Lifelong Learning Hálózat tagjai és képviselői 2023-ban a Pécsi
Tudományegyetem szekszárdi Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztési
Karán a címben jelzett fókuszban elemezték az egyetemek által képviselt kutatási és
fejlesztési tevékenységek által reprezentált kurrens lifelong learning trendeket.
A tanácskozás témája arra reflektált, hogy milyen irányokban változik és módosul a hazai
felsőoktatási lifelong learning a fenntartói modellváltás és a globális kihívások közepette.
Megjelentek a fenntarthatósági célokhoz kapcsolódó kérdések, csakúgy, mint az európai
környezetben zajló felsőoktatási innovációk a digitalizáció, a foglalkoztatás, a demográfiai
változások a technológiai fejlesztések, valamint az aktív és felelős állampolgárság
kérdéseinek tükrében. Ezeket a dimenziókat a konferencia előadói tanulmányokban
vizsgálták tovább részletező elemzést nyújtva a tanulást, a képességek és készségek
fejlesztését, továbbá a hatékony tudásmegosztást a felsőoktatás környezetében
befolyásoló lehetőségek és korlátok alapján.
A kötetben a szerkesztő immáron rendhagyó módon tematikus fejezetekbe rendezte a
befogadott tanulmányokat, melyek a 2023. évi konferencia műhelyeiben elhangzó
előadásokra épülő részletező elemzések. Ezen tématerületek a következők:
• Felsőoktatási Lifelong Learning és a digitális transzformáció hatásai – EPALE
műhely;
• A munka világának átalakulása és felsőoktatási LLL;
• Klímaváltozás, fenntarthatóság, térségi tényezők: lifelong learning koncepciók
és az egyetemek LLL potenciálja
• Egészség és jóllét az egyéni és közösségi tanulások tükrében;
• Kultúraközvetítés és tanulási innovációk: megváltozó közösségek, aktív
állampolgárság és a digitális média kölcsönhatása;
• Információs műveltség, digitalizáció és mesterséges intelligencia a LLL
kontextusában.
By opening this e-book collection of studies by MELLearN - Hungarian Universities
Lifelong Learning Network let you orientate to some recent trends in university lifelong
learning distinguished authors have examined through reflective analysis and,
accordingly, formulated some thoughts to support better focus and approach to lifelong
learning with higher education institutions.
The editor of this collections has formulated incoming studies into the following thematic
groups as chapters:
• University LLL and the impact of digital transformation – EPALE workshop
• The reconfiguration and change of the world of work in the scope of University
LLL
• Climate change, sustainability and spatial factors. lifelong learning concepts
and the LLL potential of universities
• Health and well-being in the scope of individual and community learning;
• Cultural mediation and innovations in learning. Changing communities, active
citizenship and the impact of digital media
• Information literacy, digitalisation and artificial intelligence in the context of
LLL
By being the CEO of MELLearN, I do thank all authors to have shared their thoughts and
critical points upon challenging issues of university lifelong learning. Also, may I thank
readers of this e-book for their attention and engagement to understand or promote
quality and effective knowledge transfer with universities.