dc.description.abstract | A filozófia egyik sokat vitatott témája a valóság valósága. Az,
hogy a külvilág legkülönfélébb történései és jelenségei menn-
nyiben tárgyi valóságok és mennyiben szubjektív elemekkel
átszőtt érzékelések, netán puszta illúziók egymásba szövődése.
Az ókori filozófusok óta sok más irányzat helyezte e problematikát
vizsgálódásának középpontjába, így – a korunkhoz
közelebbi – szubjektív idealizmus, fenomenológia, vagy az egzisztencializmus.
A 20. században még sejteni is alig lehetett
azonban, hogy a technika fejlődése hamarosan olyan szintre
jut, amikor az eddig jobbára szellemi agytornaként gondolkodók
egy szűk körében felmerülő dilemma, a mindennapjaink
alakítójává válik, társadalmi méretekben jelentkezik és a gondolkodásunkon
túl a társadalmi változásoknak is új irányt ad.
A virtuális valóság mára nem csak szókincsünk részéve, hanem
mindennapi cselekvéseink színterévé vált. Értelmezése eközben
folyamatosan változik, módosul, újabb elemekkel gazdagodik.
Az egyébként egyáltalán nem elhanyagolható technológiai
vonatkozásokat mellőzve, írásomban a társadalomra és
benne az egyén, a közösségek gondolkodására, de elsősorban
a marketing tudományra gyakorolt hatásának néhány aspektusát
vetem fel. | |