dc.description.abstract | A beleérző képességet, azaz az empátiát Csányi Vilmos professzor
az érzelmi összehangoló mechanizmusok egyikének
tekinti. Ezek rendkívül fontos mechanizmusok, mert „bármilyen
együttműködés, közös munka csak úgy képzelhető el, ha
a szükséges akciók eldöntése előtt már kialakul valamilyen közös
érzelmi állapot” (Csányi, 2015, 164). Törőcsik Mária (2000)
Empatikus marketing című könyvében bevezeti az empátiakötelékek
fogalmát. Ez lényegében a klasszikusan értelmezett
empátia fogalom kiterjesztését jelenti az ember és ember viszony
mellett az ember és tárgy, illetve a tárgy és tárgy viszonyokra.
Teszi ezt azért, hogy egyrészt plasztikusan bemutassa
az empátia szerepét a különböző marketing szituációkban,
másrészt pedig azért, hogy felhívja a marketing szakemberek
(és kutatók) figyelmét az empátia és ezáltal az érzelmek alapvető
marketing fontosságára.
Az általa vizsgált empátiakötelékek közül néhány személy-
személy közötti alapeset az üzleti vonatkozású empátia
témakörébe (Törőcsik, 2000) tartozik. Ebben a rövid tanulmányban
egy olyan kérdést vizsgálunk, amely a legszorosabb kapcsolatban
áll az üzleti empátiával. Nevezetesen az üzleti empátia
szükségességét ahhoz, hogy megértsük, de legalább megérezzük,
hogy vajon mit gondol partnerünk az üzletről magáról.
Ez nyilvánvalóan azért kulcskérdés, mert a partner üzleti döntéseit
és viselkedését alapvetően befolyásolja az, hogy ő mit tekint
üzletnek, és ennek függvényében, az üzleti életben milyen
magatartásformákat vár el, tart elfogadhatónak vagy éppen
elutasítandónak. Egy folyamatban lévő kutatásunk éppen ezzel
a kérdéssel, azaz az üzleti paradigma (Leszczynski et al., 2022)
kérdésével foglalkozik. Először az üzleti paradigma fogalmát
tisztázzuk, majd pedig néhány olyan empirikus kutatás eredményeiből
idézünk, amelyek célja az üzleti paradigmára vonatkozó
átfogó kutatási folyamat megalapozása volt.
Az üzleti paradigma koncepciójának jelentősége abban
rejlik, hogy ahhoz, hogy megértsük az üzleti partner viselkedését,
tudnunk kell, hogy szerinte mi is az üzlet; melyek az
üzleti élet alapvető szabályai; és hogy kiket tekint az üzleti
közösség tagjainak. Ugyanis az üzleti viselkedése azon alapul,
hogy milyen válaszokat ad ezekre a kérdésekre, vagyis mit jelent
az üzlet az ő fejében. Értelmezésünkben pontosan ez az,
amit megragad és kifejez az üzleti paradigma koncepciója.
Meglátásunk szerint, a partner üzleti paradigmájának ismerete
megkönnyíti a vele kapcsolatos üzleti empátia kialakítását.
A kialakult üzleti empátia pedig, lehetővé teszi az üzleti kapcsolatban
szükséges közös munkát (Csányi, 2015). Így az üzleti
empátia közvetlenül hozzájárul az üzleti kapcsolat és ezáltal az
üzlet sikerességéhez. | |