Szellemi környezetszennyezés à la mode. Trendek és ellentrendek a divatban
Abstract
Divat és trendek között szoros a kapcsolat, de pontosan miben
is áll? Ezt a kérdést pár napja szegezték nekem egy, a filozófiai
kávéház műfajába tartozó beszélgetésen. A filozófiai kávéház
műfajának lényege, hogy egy szervezett személyes találkozó
alkalmával különféle felkészültségű és érdeklődési körű emberek
beszélgetnek egymással előzetesen egyeztetett témában
- szakképzett filozófus vezetésével. Én is egy voltam a jelenlevők
közül, s bár szakmai-elméleti igénnyel divattal tizenöt éve
foglalkozom, nem éreztem, hogy szakértelmem bármit segített
volna a kérdés megválaszolásában. Hirtelen három válaszlehetőség
körvonalazódott bennem.
1. A köznyelvben a divat és trend szavakat szinonimként
használjuk. Mindkettő arra utal, hogy egy adott jelenség népszerűsége,
elfogadottsága, keresettsége növekszik. Vagyis az
adott jelenség trend vagy divat. A jelenség maga lehet bármi:
egy életforma, egy filozófiai irányzat, egy gondolkodásmód,
egy közszereplő, egy tárgy, egy médiaformátum stb. Így tulajdonképpen
mindkét szó ugyanazt jelenti: az aktuálisnak, a
korszerűnek egy olyan formája, melyet emberek megfelelően
nagy csoportja elfogad. Az aktuális és a korszerű rögtön behoz
egy időtengelyt a meghatározásba, ugyanis aktuálisnak lenni
azt jelenti, hogy korábban vagy későbben az adott jelenség
aktualitását vesztheti. Így a divat és trend is tulajdonképpen
egy idővonatkozásban álló elfogadottságot jelent.
2. Másrészt a bennem élő rendszerező azt javasolta volna,
hogy tartsuk fenn a divatot a korszerű öltözködéskultúra
megnevezésére és használjuk a trendet általános fogalomként
mindarra, ami aktuális. A divatelméletek gyakran élnek ezzel
a szűkítéssel, hiszen úgy ítélik meg, a divatjelenség megértése
szempontjából célravezetőbb az öltözködésre szűkíteni a
megértést. Amikor ezzel a szűkítéssel nem értünk egyet, akkor
általában két érv szokott előkerülni. Az egyik (és én ezt teljesen
támogatni is tudom), hogy a köznyelvben a divat szót általánosabb
jelentésben használjuk. (Lásd az első válaszom.) Ugyanakkor
az sem tagadható, hogy bár a szó jelentése valóban nem
szorítkozik csak az öltözködéskultúrára, az öltözködésre mindig
és kötelező módon gondolunk, ha a divat szót kimondjuk.
Majd hozzátesszük, hogy öltözködés és/vagy nem csak. A másik
érv, hogy a csak öltözködésre szorítkozó divatot sohasem
érezzük önmagában méltó ürügynek arra, hogy gondolkodjuk
róla. Annak ellenére, hogy minden valamirevaló divattal (öltözködéssel)
kapcsolatos vizsgálódás azzal indít, hogy legitimálja
a területet, még mindig küzdeni kell azért, hogy az öltözködés
jelenségének megértése releváns problémát jelentsen. 3. A harmadik válaszom pontosan a fordítottja lett volna a
másodiknak. Rögtön arra is gondoltam, hogy a divatban (időszerű
öltözködéskultúrában) is vannak trendek. Sőt a divatnak
egyik alapvető funkciója a trendképzés, vagyis az öltözködés
területét jelentő divat gyakorlatilag trendekből áll. Vagyis a
divat az általános fogalom és a trend a benne foglalt jelenség.
Ebben a rövid tanulmányban is ezt a három lehetőséget
veszem figyelembe. Hogy nem törekszem határozottabb szűkítésre,
annak éppen az az oka, hogy Törőcsik Máriától megtanultam:
a legnagyobb dolog, amit szakmailag elérhetünk, az
az, hogy az olvasóban kiváltjuk az aha-élményt. „Ez a könyv
sincs tele újdonságokkal, csupa „már valahol olvastam” érzést
kelthet, olyan gondolatokat ébreszthet, „amit már én is gondoltam”
(Törőcsik, 2000, 7) – olvasható az Empatikus marketing
előszavában. Majd a szerző hozzáteszi: „Ám más a munka
szemlélete, a csoportosítási módja és a szerző a szokottnál
őszintébb szkeptikussága.”
Aki hallotta már előadni Törőcsik Marit, az jól tudja, hogy
az előadás közbeni elgondolkodás/elgondolkodtatás nagyon
jellemző rá. Az első egyetemi előadásán, amin részt vettem,
elkezdtem kihallani a következetesen felépített és sok nagyon
izgalmas, megalapozott és időszerű (trendi, divatos) példával
teletűzdelt előadásból a „vagy ki tudja?” fordulatot. Minden
nagyobb gondolategység végén ott volt. Ezáltal sosem erőltette
rá a hallgatóságra a bemutatott modelleket, hanem hagyott
helyet annak, hátha éppen azon a random hétfőn, hátha
éppen ebben a ki számolja hányadik egyetemista csoportban
fog megnyílni számára egy újabb megközelítés.
Collections
- Nem PTE szerzők [107]