Statisztika I.
View/ Open
Date
1994Author
Hajdu, Ottó
Pintér, József
Rappai, Gábor
Rédey, Katalin
Metadata
Show full item recordAbstract
A társadalmi-gazdasági folyamatok megismerése, a gazdaság és társadalom hatékony működtetése elképzelhetetlen számszerű információk nélkül. Ezek az információk a döntések magalapozását segítik minden szinten. A kvantitatív információk között kiemelkedő jelentőséggel bírnak a statisztikai adatok és módszerek.
Ezért a társadalmi-gazdasági jelenségek közötti összefüggések felismerésében, a jelenségek és folyamatok számszerű megfogalmazásában a statisztikai módszerek nélkülözhetetlenek. A statisztikai szemlélet kialakítása, a módszerek és eljárások alkalmazásában való jártasság különösen fontos egy közgazdász számára.
A számszerű információk iránti igényt serkentette és egyben létrehozásuk feltételeit is megalapozta a számítástechnika térhódítása, amely lehetővé tette a kvantitatív módszerek - és ezen belül a statisztikai módszerek és eljárások - adaptálását, biztosítva a számítógépek hálózatát és a működtetéshez nélkülözhetetlen szoftvereket. Ezeknek az eszközöknek a hatékony felhasználása azonban elképzelhetetlen módszertani megalapozás nélkül. Természetesen minden esetben szem előtt kell tartani, hogy a statisztika segítségével nyert információk szakmai (elméleti közgazdasági, szociológiai stb.) kontroll nélkül félrevezetőek lehetnek.
A statisztikai módszertan, mint tudományos diszciplína, szoros kapcsolatban van más tudományágakkal amelyek felölelik valamennyi területét a bennünket körülvevő világnak. Jegyzetünkben elsősorban a gazdasági-társadalmi jelenségek és folyamatok vizsgálatában jól alkalmazható statisztikai módszerekkel foglalkozunk.
Jegyzetünk felépítése során szem előtt tartottuk Egyetemünk Közgazdaság- tudományi Karának képzési céljait, igényeit. Mindenekelőtt az a törekvés vezetett bennünket, hogy útmutatást adjunk a jövendő közgazdászainak a statisztika általánossá vált módszereinek alkalmazásához és az eredmények értékeléséhez. Az oktatás által támasztott igények, az oktatás sajátos belső logikája ugyanakkor korlátokat is állított elénk. Értelemszerűen tananyagunk nem foghatja át a statisztikai módszerek figyelemreméltóan gazdag eszköztárát, óhatatlanul válogatásra, szelekcióra kényszerültünk. A bemutatásra kerülő módszerek kiválasztása során arra törekedtünk, hogy azok jól jellemezzék a statisztika módszertanát, eredményesen hasznosíthatóak legyenek a gazdasági szakemberek mindennapi munkájában.
A nemzetközi irodalomban leíró statisztika szóhasználattal illetett eszközök mellett, a matematikai statisztika eszköztárából mindazon módszereket kiemeltük, amelyek - véleményünk szerint - eredménnyel elsajátíthatók képzési struktúránkban, és ugyanakkor a gazdasági-társadalmi jellegű döntések előkészítését hatékonyan szolgálják. Sok helyen érintettük az ökonometria ma már többé-kevésbé önálló diszciplínáját.
Tankönyvünkben a témakörök tárgyalása során figyelembe vettük a hallgatók matematikai és valószínűségelméleti előképzettségét.
A különféle módszerek bemutatása során törekedtünk az egyszerű tárgyalásmódra, ezért - és a terjedelem szabta korlátok miatt - a levezetéseket, bizonyításokat sokszor mellőztük. Célul tűztük ki nemcsak a statisztika tudomány alapvető módszereinek bemutatását, hanem ezek gyakorlati alkalmazásának megismertetését is. Ezért általában gyakorlati példákkal is illusztráljuk mondanivalónkat.
A legjelentősebb és legismertebb magyar forrásmunkákra alapoztuk jegyzetünket, de támaszkodtunk a külföldi szakirodalomra is. Mivel tananyagunkban az alapvető ismeretek átadását tekintettük vezérelvnek, a statisztika egyes kérdései iránt mélyebben érdeklődők a felsorolt irodalomjegyzék alapján képezhetik tovább magukat.
A jegyzetünkben a törzsanyagon "felüli" témaköröket és a szemléltető példákat függőleges vonallal jelöltük meg.
Tankönyvünk jelen formában első ízben jelenik meg. A korábbi évek során szerzett oktatási tapasztalatainkat ugyan széleskörűen felhasználtuk, azonban tudatában vagyunk annak, hogy a gyakorlat még számos módosításra inspirálhat bennünket a jövőben. Bízunk abban, hogy egy korszerű és oktatható tananyagot tudunk hallgatóink kezébe adni. További munkánkhoz azonban kérjük hallgatóink, kollégáink, olvasóink véleményét és kritikáját.
Ezúton is szeretnénk megköszönni Dr. Hunyadi Lászlónak igényes, gyors és korrekt lektori munkáját, kollégáinknak pedig a folyamatos segítséget
Pécs, 1994. szeptember
a Szerzők.