Show simple item record

Elérhetővé téve ekkor2023-02-22T11:37:15Z
Szerző Horváth Péter János
MTMTID:
10077168
Webcímhttp://pea.lib.pte.hu/handle/pea/34842
Az értekezés nyelveMagyar
Az értekezés címe az értekezés nyelvénZöld filozófia és fenntarthatóságra nevelés
Az értekezés címe angolulGreen Philosophy and Education for Sustainability
Absztrakt az értekezés nyelvénHorváth Péter János Zöld filozófia és fenntarthatóságra nevelés disszertáció absztrakt Disszertációmban a fenntarthatóságra nevelés filozófiai vetületeit vizsgáltam Roger Scruton konzervatív értékeken alapuló társadalomfilozófiai munkásságából kiindulva. Alapvető célom az volt, hogy a fenntarthatóság értelmezését, eszmetörténetbe való ágyazását követően annak nevelésfilozófiai összetevőit a globális nevelés kontextusában értelmezzem és ez alapján megfogalmazzam a fenntarthatóságra nevelés legfontosabb elemeit, kiemelve és demonstrálva a pragmatikus nevelésfilozófia jelentőségét. A doktori értekezésben elsőként a konzervatív zöld filozófia legfontosabb alaptéziseit tekintettem át, azt vizsgálva, hogy ezek a megközelítések hogyan jelenhetnek meg az oktatásban és a nevelésben. A konzervatív zöld filozófia téziseit és kritikáját is bemutató elemzésemben megállapítottam: ahhoz, hogy az oktatás különböző színterein történő ismeretátadás sikeres lehessen, nem csupán a zöld filozófiai elemek és egyéb, fenntarthatósággal kapcsolatos információk szükségesek, hanem megfelelő, adekvát pedagógiai-nevelésfilozófiai megközelítésre is szükség van. A konzervatív zöld filozófiai megközelítés szerint az összetartó, cselekvő, helyzetük javításáért tenni akaró közösségek jelenthetik az alapot a fenntarthatósági kihívások megfelelő kezeléséhez. A közösségeknek önállóan, autonóm módon kell helyt állniuk a gazdasági, társadalmi és környezeti problémákkal szemben. Osztva azt a konzervatív zöld filozófiai nézetet, hogy elsődlegesen a közösségi, nemzeti preferenciáknak kell meghatározó prioritásként megjelenniük az oktatási, nevelési folyamatokban és képzési programokban, megállapításaim szerint érdemes lehet egyfajta globális „közös nevezőre” törekedni a fenntarthatósági kérdésekkel kapcsolatban, annak érdekében, hogy hasonló módon lássuk és láttassuk azokat a folyamatokat, amelyek negatív hatásai problémákat okoznak lokális és globális szinten. Disszertációm nevelésfilozófiai részében az új generációk sajátosságainak áttekintése mellett a globális nevelés jelentőségére hívtam fel a figyelmet, egyrészt meghatározva azokat az „univerzális” tématerületeket, amelyek segítségével az új generációk valódi globális kompetenciákra tehetnek szert. Másrészt vizsgálódásaim során különös hangsúlyt helyeztem azokra a pedagógiai módszerekre, amelyek alkalmazása esetén a nevelési folyamat – figyelembe véve a fent említett jellegzetességeket – eredményes lehet.
Kulcsszó (Magyar)fenntarthatóságra való nevelés
környezetfilozófia
nevelésfilozófia
Roger Scruton
zöld filozófia
Kulcsszó (Angol)education for sustainability
environmental philosophy
green philosophy
philosophy of education
Roger Scruton
EgyetemPécsi Tudományegyetem
Doktori iskolaBTK Filozófia Doktori Iskola
TémavezetőNemeskéri Zsolt


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record