Show simple item record

Elérhetővé téve ekkor2023-02-16T09:30:17Z
Szerző Kocsis Péter Csaba
MTMTID:
10044425
Webcímhttp://pea.lib.pte.hu/handle/pea/34636
Az értekezés nyelveMagyar
Az értekezés címe az értekezés nyelvénA szociálpedagógia lehetőségei a szegregátumok fejlesztésében: A területi egyenlőtlenségek csökkentésének célzott programja és ennek tapasztalatai az ágazati (oktatási és szociális) együttműködések tükrében három település példáján keresztül
Az értekezés címe angolulThe potential of social pedagogy in the development of segregated areas: A targeted programme for the reduction of territorial disparities and its experiences in the context of sectoral (educational and social) cooperation, based on the case of three settlements
Absztrakt az értekezés nyelvénA társadalmi egyenlőtlenségek kérdése a mai magyar társadalom egyik kiemelt problémájaként jelenik meg. A rendszerváltozást követően mind a területi különbségek, mind a társadalmi egyenlőtlenségek erősödtek, az oktatási ágazaton belül ennek hatásai tapasztalhatók. A területi egyenlőtlenségek egyik okának a gazdasági változást, a korábbi munkahelyek megszűnését és a szolgáltatásokhoz való hozzáférés korlátozottságát tekinthetjük. Másik ok – vagy következmény – a területi különbségek erősödése, amely az Észak-magyarországi, Észak-alföldi és a Dél-dunántúli régiókat kiemelten érinti. A magyar társadalom elöregedése, a fenti régiókban történő népességmozgás, valamint a társadalmi mobilitási utak beszűkülése a helyi társadalmak átalakulását eredményezték, sok területen kialakítva az etnikailag is arculatot váltó települések jellemzőit. Ennek markáns következménye, hogy a településeken lakosságcsere történik, a magasabban kvalifikált, a munkaerőpiacon jobb potenciállal rendelkező népesség a kistelepülésekről a közeli városokba, megyeszékhelyekre vagy épp a fővárosba költözik, ezzel hozzájárulva a helyi közösség átalakulásához, amely esetenként etnikailag is értelmezhető változásokat okozott a lakosság összetételében. Az elvándorló magasabb státuszú csoportok helyére jellemzően a munkaerőpiacról kiszorult, alacsony státuszú lakosság érkezik, amely további elszigetelődését okozva, létrehozza a gettó településeket, gettósodó térségeket. A fenti folyamat egyik eredménye a szegregált településrészek, települések, térségek kialakulása az ország különböző területein. Ez már önmagában is komoly társadalmi, szakpolitikai kérdéseket vet fel, hiszen a területi szegregáció rendszerint együtt jár a foglalkoztatás alacsonyabb szintjével, az oktatási eredményesség kedvezőtlenebb mutatóival, a továbbtanulási utak gyengülésével. Ez a folyamat a rendszerváltás utáni időszakban egyre nagyobb figyelmet kapott, de nem újkeletű: a szegregált élethelyzet problematikája már a II. világháború utáni évtizedekben megjelent, mint az egyik kezelendő társadalompolitikai kérdés Magyarországon, amely akkor nem területi különbségként, hanem a hazai roma közösség összetett kérdésként merült fel, kiemelt területe volt a lakhatás és a roma népesség alacsony iskolai végzettsége. A beavatkozások a legritkább esetben valósultak meg az érintettek bevonásával, az eredményességük is kérdéses volt, bár nem nevezhetjük teljesen eredménytelennek.
Kulcsszó (Magyar)interprofesszionális együttműködés
nevelésszociológia
roma integráció
szociálpedagógia
telepfelszámolási program
Kulcsszó (Angol)inter-professional collaboration
Roma integration
settlement programme
social pedagogy
sociology of education
EgyetemPécsi Tudományegyetem
Doktori iskolaBTK "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola
TémavezetőCserti Csapó Tibor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record