A szociálpedagógia lehetőségei a szegregátumok fejlesztésében: A területi egyenlőtlenségek csökkentésének célzott programja és ennek tapasztalatai az ágazati (oktatási és szociális) együttműködések tükrében három település példáján keresztül
Elérhetővé téve ekkor | 2023-02-16T09:30:17Z |
Szerző | Kocsis Péter Csaba MTMTID: 10044425 |
Webcím | http://pea.lib.pte.hu/handle/pea/34636 |
Az értekezés nyelve | Magyar |
Az értekezés címe az értekezés nyelvén | A szociálpedagógia lehetőségei a szegregátumok fejlesztésében: A területi egyenlőtlenségek csökkentésének célzott programja és ennek tapasztalatai az ágazati (oktatási és szociális) együttműködések tükrében három település példáján keresztül |
Az értekezés címe angolul | The potential of social pedagogy in the development of segregated areas: A targeted programme for the reduction of territorial disparities and its experiences in the context of sectoral (educational and social) cooperation, based on the case of three settlements |
Absztrakt az értekezés nyelvén | A társadalmi egyenlőtlenségek kérdése a mai magyar társadalom egyik kiemelt problémájaként jelenik meg. A rendszerváltozást követően mind a területi különbségek, mind a társadalmi egyenlőtlenségek erősödtek, az oktatási ágazaton belül ennek hatásai tapasztalhatók. A területi egyenlőtlenségek egyik okának a gazdasági változást, a korábbi munkahelyek megszűnését és a szolgáltatásokhoz való hozzáférés korlátozottságát tekinthetjük. Másik ok – vagy következmény – a területi különbségek erősödése, amely az Észak-magyarországi, Észak-alföldi és a Dél-dunántúli régiókat kiemelten érinti. A magyar társadalom elöregedése, a fenti régiókban történő népességmozgás, valamint a társadalmi mobilitási utak beszűkülése a helyi társadalmak átalakulását eredményezték, sok területen kialakítva az etnikailag is arculatot váltó települések jellemzőit. Ennek markáns következménye, hogy a településeken lakosságcsere történik, a magasabban kvalifikált, a munkaerőpiacon jobb potenciállal rendelkező népesség a kistelepülésekről a közeli városokba, megyeszékhelyekre vagy épp a fővárosba költözik, ezzel hozzájárulva a helyi közösség átalakulásához, amely esetenként etnikailag is értelmezhető változásokat okozott a lakosság összetételében. Az elvándorló magasabb státuszú csoportok helyére jellemzően a munkaerőpiacról kiszorult, alacsony státuszú lakosság érkezik, amely további elszigetelődését okozva, létrehozza a gettó településeket, gettósodó térségeket. A fenti folyamat egyik eredménye a szegregált településrészek, települések, térségek kialakulása az ország különböző területein. Ez már önmagában is komoly társadalmi, szakpolitikai kérdéseket vet fel, hiszen a területi szegregáció rendszerint együtt jár a foglalkoztatás alacsonyabb szintjével, az oktatási eredményesség kedvezőtlenebb mutatóival, a továbbtanulási utak gyengülésével. Ez a folyamat a rendszerváltás utáni időszakban egyre nagyobb figyelmet kapott, de nem újkeletű: a szegregált élethelyzet problematikája már a II. világháború utáni évtizedekben megjelent, mint az egyik kezelendő társadalompolitikai kérdés Magyarországon, amely akkor nem területi különbségként, hanem a hazai roma közösség összetett kérdésként merült fel, kiemelt területe volt a lakhatás és a roma népesség alacsony iskolai végzettsége. A beavatkozások a legritkább esetben valósultak meg az érintettek bevonásával, az eredményességük is kérdéses volt, bár nem nevezhetjük teljesen eredménytelennek. |
Kulcsszó (Magyar) | interprofesszionális együttműködés nevelésszociológia roma integráció szociálpedagógia telepfelszámolási program |
Kulcsszó (Angol) | inter-professional collaboration Roma integration settlement programme social pedagogy sociology of education |
Egyetem | Pécsi Tudományegyetem |
Doktori iskola | BTK "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola |
Témavezető | Cserti Csapó Tibor |