A Mindenki Másképp Intelligens (MIMI) óvodai nevelési módszer bevezetésének lehetősége
Elérhetővé téve ekkor | 2023-02-15T10:40:41Z |
Szerző | Schmidt Barbara MTMTID: 10052893 |
Webcím | http://pea.lib.pte.hu/handle/pea/34630 |
Az értekezés nyelve | Magyar |
Az értekezés címe az értekezés nyelvén | A Mindenki Másképp Intelligens (MIMI) óvodai nevelési módszer bevezetésének lehetősége |
Az értekezés címe angolul | The Possibility of Implementing the Everybody is Intelligent in Different Ways (EIDW) Kindergarten Education Method |
Absztrakt az értekezés nyelvén | A gyermekek intézményi nevelésének, oktatásának – a jelenleg hatályos 2011. évi CXC. törvény értelmében kötelező – első, leghangsúlyosabb és legmeghatározóbb helyszíne az óvodai nevelés. A köznevelési színtéren töltött óvodapedagógusi gyakorlatom ösztönzött arra, hogy ezt a területet vizsgáljam, értelmezzem, elemezzem és tevőlegesen is hozzájáruljak a minél tökéletesebb óvodai nevelési folyamat megvalósításához. A tágabb kutatási témához való kapcsolódásom 2014-re tehető, amikor a Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar neveléstudomány szakos mesterképzésének másodéves hallgatója lettem, tanterv és programfejlesztő szakirányon. Ebben az évben csatlakoztam ahhoz a Dezső Renáta Anna által végzett vonatkozó regisztrált kutatás mentorált csapathoz, amely a „Plurális intelligenciakoncepciók neveléstudományi relevanciáit” fókuszálta1 (DEZSŐ 2015a). A folyamat során gyűjtött tapasztalatok és tanulmányok inspiráltak egy a – Dezső Renáta Anna által témavezetett – önálló kutatás megvalósításához, amely során a Montessori (MONTESSORI 1930) szellemében történő óvodai nevelés, valamint a többszörös intelligenciák koncepció (GARDNER 1983, 1996, DEZSŐ 2011) komparatív szemléletmódú megközelítésének vizsgálatát végeztem. Az „Egy plurális intelligencia koncepció és a Montessori pedagógia komparatív megközelítése” című pályamunka a XXXII. Országos Tudományos Diákköri Konferencia, Tanulás- és Tanításmódszertani – Tudástechnológiai szekciójának, Kisgyermeknevelés- és Óvodapedagógia tagozatán első helyezést ért el (SÁNDOR-SCHMIDT 2015). A többszörös intelligenciák koncepció hazai és kárpát-medencei óvodai nevelés keretei között történő gyakorlati megvalósításának gondolata 2015-ben fogalmazódott meg bennem, mely kutatási témával felvételt nyertem a Pécsi Tudományegyetem „Oktatás és Társadalom” Neveléstudományi Doktori Iskolájába, tovább folytatva kutatásomat. Az értekezésben szereplő kutatási folyamatokat nagyban meghatározták a doktori tanulmányok során szerzett tapasztalatok és tanulmányi ösztöndíjak, melyek során számos terepmunkát végezhettem a Kárpát-medence magyar ajkú közösségeiben. |
Kulcsszó (Magyar) | kiértékelés kisgyermekkori nevelés óvodai nevelés többkódos adatelemzés többszörös intelligencia |
Kulcsszó (Angol) | early childhood education evaluation multicoded data analysis multiple intelligences preschool education |
Egyetem | Pécsi Tudományegyetem |
Doktori iskola | BTK "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola |
Témavezető | Dezső Renáta Anna |