Show simple item record

Elérhetővé téve ekkor2023-02-15T10:40:21Z
Szerző Auer Eszter
MTMTID:
10056920
Webcímhttp://pea.lib.pte.hu/handle/pea/34628
Az értekezés nyelveMagyar
Az értekezés címe az értekezés nyelvénBiblioterápiás szemlélet lehetőségei a közoktatásban projektmódszerrel: Preventív, nőitéma-fókuszú traumamegelőző program a közoktatásban
Az értekezés címe angolulThe opportunities of bibliotherapy’s approach in the public educational system using project method: Preventive program in the public educational system, trauma prevention focusing on women
Absztrakt az értekezés nyelvénDisszertációmban egy olyan gender- és emberiméltóság alapú projekt kidolgozását tűztem ki célul, amely lehetőséget biztosít a középiskola keretein belül – főként a magyarórákon – társadalmi problémák feldolgozására preventív jelleggel. A feminista pedagógia és neveléstudomány elméleti kereteiből és kérdésfelvetésiből kiindulva közelítek meg (nagyrészt kortárs) irodalmi műveket. A feminista elméleti keret nem csupán a női olvasatokat vagy szempontokat jelenti, számos olyan nézőpont helyet kap és kaphat, amely a jelenlegi irodalomoktatásból vélhetően kimarad. Több olyan társadalmi kérdést megjelölök, amelyek alkalmasak lehetnek az irodalomórák témájának. Jelen disszertációban a traumaprevenció a fő fókusz, ezen belül is a párkapcsolaton belüli erőszak és a nőket érő erőszak. A témaválasztás indokolja a tankönyvek és tananyagok női szempontú vizsgálatát. Két, a maga nemében úttörő tankönyvcsomagot és a disszertáció írásakor érvényben lévő B kerettantervet elemzem előre meghatározott szempontok szerint, arra keresve a választ, hogy a női tapasztalat és egyáltalán a nő helyet kap-e a tankönyvek lapjain. A már a címben is megjelölt projektmódszer a kidolgozott modul összeállításában és használatában kapott és kap fontos szerepet. A feminista pedagógia egyik célkitűzése, hogy a tanulási folyamatban konstruálódjon meg a közös tudás. A projektmódszer ehhez kínál eszközöket és módot. Az általam kidolgozott és kipróbált projekt használható irodalom-, nyelvtan-, történelem-, informatika- és statisztikaórákon is. A diákok és a pedagógusok együttműködésével hoz létre egy közös alkotást, amely jelen esetben egy konferencia. Az elkészült modult egy középiskolában a gyakorlatban is kipróbálhattam. A közös munka megtervezéséhez és az eredménynek értékeléséhez az akciókutatás módszerét választottam, mert jól illeszkedik mind a projektmódszer, mind a feminista neveléstudomány főbb pontjaihoz. Elemzem az elkészült anyagokat, a saját és a tanulók tapasztalatait is, amelyek alapján átdolgoztam és több ponton módosítottam az eredeti óraterveket.
Kulcsszó (Magyar)biblioterápia
gender
irodalomterápia
projekt
trauma
Kulcsszó (Angol)bible therapy
gender
literature therapy
project
trauma
EgyetemPécsi Tudományegyetem
Doktori iskolaBTK "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola
TémavezetőV. Gilbert Edit


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record