Show simple item record

Elérhetővé téve ekkor2023-01-13T08:32:42Z
Szerző Bakó Eszter Bernadett
MTMTID:
10024834
Webcímhttp://pea.lib.pte.hu/handle/pea/34597
Az értekezés nyelveMagyar
Az értekezés címe az értekezés nyelvénFelnőtt bevándorlók nyelvi integrációja egy német mint idegen nyelv alfabetizációs kurzuson Németországban
Az értekezés címe angolulAdult migrants’ progress in a German as a foreign language and literacy course in Germany
Absztrakt az értekezés nyelvénDoktori értékezésem témája a felnőtt bevándorló nyelvtanulók nyelvi integrációja Németországban, melyen belül egy alfabetizációs kurzus résztvevőinek nyelvtanulási folyamatát vizsgálom Kutatásaimat saját oktatói tevékenységemre alapozom, melyet 2015-ben kezdtem Németországban, Baden-Württemberg tartományban. 2015 volt a nagy migrációs hullám éve is, mellyel egyidejűleg a német állam számtalan nyelvtanulást segítő programot vezetett be, hozzájárulva ezzel a bevándorlók integrációjához és munkaerőpiaci elhelyezkedéséhez. Kutatómunkámat 2017 áprilisától 2018 februárjáig végeztem Rottweilban, a TERTIA Berufsförderung GmbH oktatási központjában. Az általam vezetett írás-olvasás kurzus tíz hónapja alatt összesen 980 órát oktattam. A tanítás minden munkanapon, hétfőtől péntekig zajlott és heti 28 tanórát foglalt magába. A tanfolyam célja a résztvevők alfabetizálása, valamint a KER szerinti A2-es nyelvi szint elérése volt. A vizsgált kurzus hivatalos neve BEF Alpha (Bildungsjahr für Erwachsene Flüchtlinge zwischen 20 und 35 Jahren ohne oder mit geringen Sprach- und Schriftkenntnissen). A tanfolyamon olyan 20 és 35 év közötti menekültek jogosultak részt venni, akik írástudatlanok és nem rendelkeznek német nyelvtudással. A vizsgált csoport tíz 21 és 33 év közötti menekültből áll, akik közül négyen gambiai, hatan pedig afgán származásúak. A kutatást résztvevő megfigyelés, azon belül pedig akciókutatás keretében végeztem. Vizsgálataimat kevert módszerű kutatásra alapozom, tehát a kvalitatív szóbeli és írásbeli nyelvi mérések eredményeit számszerűsített, kvantitatív formában adom meg. Az ehhez szükséges adatgyűjtés három fázisban zajlott. Egy kurzust megelőző szintfelmérő teszt segítségével vizsgáltam a bemeneti tényezőket. Ezt követően a folyamattényezőket rendszeres kurzusközi felmérésekkel térképeztem fel. Végül a kimeneti tényezőket a tanfolyamot záró telc írásbeli és szóbeli nyelvvizsga feladatlapjával mértem fel. A témakört az alábbi kutatási kérdések során kívánom feltárni: 1. Mi jellemzi a vizsgált csoport összetételét? 2. Milyen teljesítményt mutattak a résztvevők a kurzust megelőző BAMF (Bundesamt für Migration und Flüchtlinge) szintfelmérő (Goethe-Institut 2010) teszt alapján? 3. Mi jellemzi a nyelvtanulás körülményeit és infrastrukturális hátterét? 4. Mi jellemzi az oktatás menetét és melyek az oktatás során alkalmazott munkaformák, eljárások? Mennyiben azonosak ezek a tantervi előírásban szereplő munkaformákkal? Mik a tantervi előírásokkal való egyezések és eltérések okai? 5. Milyen teljesítményt mutattak a tanulók a kurzusközi feladatlapok eredményeinek alapján? Mennyiben valósult meg a tantervben meghatározott oktatási tartalmak és célok elérése? Milyen eredményt értek el a tanulók a tantervi előírásban szereplő fejlesztendő kompetenciaterületeket illetően? 6. Milyen eredményekkel zárták a tanfolyamot a tanulók a kurzusvégi Telc A1 (2017) nyelvvizsga alapján?
Kulcsszó (Magyar)alfabetizációs kurzus
analfabéta
felnőtt bevándorlók
integráció
német nyelv tanítása
Kulcsszó (Angol)adult migrants
illiterate
integration
literacy course
teaching German
EgyetemPécsi Tudományegyetem
Doktori iskolaBTK Nyelvtudományi Doktori Iskola
TémavezetőDr. Gúti Erika
Dr. Nikolov Marianne


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record