• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Doktori disszertációk
    • Védés előtt álló disszertációk
    • BTK Nyelvtudományi Doktori Iskola
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Doktori disszertációk
    • Védés előtt álló disszertációk
    • BTK Nyelvtudományi Doktori Iskola
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Felnőtt bevándorlók nyelvi integrációja egy német mint idegen nyelv alfabetizációs kurzuson Németországban

    Thumbnail
    View/Open
    Disszertáció (5.977Mb)
    Tézisek (hun) (1.383Mb)
    Date
    [2023]
    Author
    Bakó Eszter Bernadett
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Doktori értékezésem témája a felnőtt bevándorló nyelvtanulók nyelvi integrációja Németországban, melyen belül egy alfabetizációs kurzus résztvevőinek nyelvtanulási folyamatát vizsgálom Kutatásaimat saját oktatói tevékenységemre alapozom, melyet 2015-ben kezdtem Németországban, Baden-Württemberg tartományban. 2015 volt a nagy migrációs hullám éve is, mellyel egyidejűleg a német állam számtalan nyelvtanulást segítő programot vezetett be, hozzájárulva ezzel a bevándorlók integrációjához és munkaerőpiaci elhelyezkedéséhez. Kutatómunkámat 2017 áprilisától 2018 februárjáig végeztem Rottweilban, a TERTIA Berufsförderung GmbH oktatási központjában. Az általam vezetett írás-olvasás kurzus tíz hónapja alatt összesen 980 órát oktattam. A tanítás minden munkanapon, hétfőtől péntekig zajlott és heti 28 tanórát foglalt magába. A tanfolyam célja a résztvevők alfabetizálása, valamint a KER szerinti A2-es nyelvi szint elérése volt. A vizsgált kurzus hivatalos neve BEF Alpha (Bildungsjahr für Erwachsene Flüchtlinge zwischen 20 und 35 Jahren ohne oder mit geringen Sprach- und Schriftkenntnissen). A tanfolyamon olyan 20 és 35 év közötti menekültek jogosultak részt venni, akik írástudatlanok és nem rendelkeznek német nyelvtudással. A vizsgált csoport tíz 21 és 33 év közötti menekültből áll, akik közül négyen gambiai, hatan pedig afgán származásúak. A kutatást résztvevő megfigyelés, azon belül pedig akciókutatás keretében végeztem. Vizsgálataimat kevert módszerű kutatásra alapozom, tehát a kvalitatív szóbeli és írásbeli nyelvi mérések eredményeit számszerűsített, kvantitatív formában adom meg. Az ehhez szükséges adatgyűjtés három fázisban zajlott. Egy kurzust megelőző szintfelmérő teszt segítségével vizsgáltam a bemeneti tényezőket. Ezt követően a folyamattényezőket rendszeres kurzusközi felmérésekkel térképeztem fel. Végül a kimeneti tényezőket a tanfolyamot záró telc írásbeli és szóbeli nyelvvizsga feladatlapjával mértem fel. A témakört az alábbi kutatási kérdések során kívánom feltárni: 1. Mi jellemzi a vizsgált csoport összetételét? 2. Milyen teljesítményt mutattak a résztvevők a kurzust megelőző BAMF (Bundesamt für Migration und Flüchtlinge) szintfelmérő (Goethe-Institut 2010) teszt alapján? 3. Mi jellemzi a nyelvtanulás körülményeit és infrastrukturális hátterét? 4. Mi jellemzi az oktatás menetét és melyek az oktatás során alkalmazott munkaformák, eljárások? Mennyiben azonosak ezek a tantervi előírásban szereplő munkaformákkal? Mik a tantervi előírásokkal való egyezések és eltérések okai? 5. Milyen teljesítményt mutattak a tanulók a kurzusközi feladatlapok eredményeinek alapján? Mennyiben valósult meg a tantervben meghatározott oktatási tartalmak és célok elérése? Milyen eredményt értek el a tanulók a tantervi előírásban szereplő fejlesztendő kompetenciaterületeket illetően? 6. Milyen eredményekkel zárták a tanfolyamot a tanulók a kurzusvégi Telc A1 (2017) nyelvvizsga alapján?
    URI
    http://pea.lib.pte.hu/handle/pea/34597
    Collections
    • BTK Nyelvtudományi Doktori Iskola [15]

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV
     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    LoginRegister

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback
    Theme by 
    Atmire NV