Angol nyelvkönyvek nevelési potenciálja - B1 és B2 szintű angol nyelvkönyvi szövegek tartalmának több dimenziós összehasonlító elemzése
Elérhetővé téve ekkor | 2022-12-02T09:09:51Z |
Szerző | Rácz Edit MTMTID: 10037565 |
Webcím | http://pea.lib.pte.hu/handle/pea/34554 |
Az értekezés nyelve | Magyar |
Az értekezés címe az értekezés nyelvén | Angol nyelvkönyvek nevelési potenciálja - B1 és B2 szintű angol nyelvkönyvi szövegek tartalmának több dimenziós összehasonlító elemzése |
Az értekezés címe angolul | The Educational Potential of English Language Textbooks - A multidimensional comparative analysis of the content of the reading passages of B1 and B2 level English language textbooks |
Absztrakt az értekezés nyelvén | A tankönyvek tartalma komoly szerepet játszik egy-egy generáció tudatformálásában. „A tankönyv az emberi történelem és kultúra összefüggő képét mutatja, az emberiség által kumulált és pedagógiai szempontok alapján kiválasztott ismeretmennyiséget tárja fel, de közvetít egy, a társadalmi viszonyok által meghatározott világképet is” (Dárdai 2002: 24). Ugyanez érvényes a nyelvkönyvekre is, noha kevésbé közvetlen módon. A nyelvkönyv különleges státuszú a tankönyvek családjában, ugyanis más tankönyvektől eltérően nem az adott szaktudomány ismereteit közvetíti a tanulók felé, mint például a biológia- vagy a földrajzkönyvek, hanem egy idegen nyelv komplex rendszerét bontja olyan elemi részekre, amelyek a kor tanuláselméletével és nyelvelméletével összhangban elsajátíthatóvá tesznek egy igen bonyolult jelrendszert. Noha a nyelvkönyvi szövegek nem explicit megfogalmazásai egy társadalom által helyesnek tartott világkép jellemzőinek, témaválasztásukkal, illusztrációikkal, de még didaktikai apparátusukkal is (például: a kérdésekkel) világképformáló szerepet töltenek be. Disszertációmban új perspektívából közelítek a nyelvkönyvekhez, a nyelvkönyvet mint a nevelés eszközét vizsgálom. Arra keresem a választ, hogy az idegen nyelvek elsajátításának a folyamata során a nyelvkönyvek milyen lehetőségeket nyújtanak a tanulók komplex személyiségfejlesztésére. A nyelvkönyvbeli olvasmányok tartalmát veszem górcső alá, és keresem azok érintkezési pontjait a pedagógiai dokumentumokban deklarált nevelési célokkal. Bemutatom, hogy a nyelvkönyvek szövegeit nem elég kizárólag tantárgy-didaktikai szempontok mentén megközelíteni, hanem szem előtt kell tartani a szövegek tartalmát is, mert ezek hozzájárulnak egyrészt az általános nevelési célok eléréséhez, másrészt a tantárgyintegráció megvalósíthatóságához. |
Kulcsszó (Magyar) | demokratikus állampolgárságra nevelés globális nevelés környezeti nevelés nevelés és nyelvtanítás nyelvkönyvkutatás |
Kulcsszó (Angol) | education and foreign language teaching education for democratic citizenship environmental education global education language textbook research |
Egyetem | Pécsi Tudományegyetem |
Doktori iskola | BTK "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola |
Témavezető | Fisher Márta |