dc.description.abstract | A gazdasági fejlődés, a lokális piacok nyitottsága, s ezáltal a piaci szereplők interakciója nyomán kialakuló verseny megköveteli a vállalatok által követett stratégia folyamatos kiigazítását. A vállalat stratégiájának kialakítása, változtatása csak abban az esetben lehet sikeres, ha a döntéshozók megvizsgálták a szervezet közvetlen környezetét, piacait, lehetőségeit, s ezáltal válaszolni tudnak a felmerülő kihívásokra.
A vizsgálandó környezetet szegmensekre kell osztani aszerint, hogy átfogó gazdasági folyamatokra, vagy pedig egyes szereplői csoportoknak a magatartására vagyunk kíváncsiak. A környezet szélesebb - országos, nemzetközi, globális - vetületét makro-kömyezetnek nevezzük, melyet a makroökonómia eszköztárának felhasználásával vizsgálhatunk meg. Ezáltal megérthetjük a központi bank árfolyam és kamatpolitikája által a vállalatra gyakorolt hatást vagy éppen definiálhatjuk Magyarország gazdasági lehetőségeit az Európai Gazdasági és Monetáris Unióhoz való csatlakozás eredményeképpen. Mivel a vállalat ebben a rendszerben csak egy kicsiny alkotóelem, így tevékenységével önmagában nem képest változást elindítani. Az ő számára viszont - ha közvetve is - nagyon is fontosak azok a hatások, amelyeket ezek a környezeti tényezők indukálnak.
Ahogy közeledünk a vállalatok közvetlen környezetéhez, úgy válik láthatóvá azok tevékenységének gazdasági hatása. Ahhoz, hogy megértsük a gazdasági szereplők ár- és foglalkoztatás-politikájának, bevétel- és költségváltozásának hatásait, segítségül kell hívnunk a mikroökonómia eszköztárát. Ezen a szinten ugyanakkor még mindig nem foglalkozunk a vállalat felépítésével, belső rendszerével, s annak gazdasági jelentőségével.
Ahhoz, hogy a közvetlen gazdasági környezet és a vállalat között meghúzódó összefüggéseket megértsük, az üzleti gazdaságtan eszközrendszerét kell felhasználnunk. Segítségével megérthetjük a vállalatok belső struktúrájában végbemenő változások okait, azok piaci hatásait, a vállalat határainak kialakulását, tevékenységének formálódását. Kapcsolatot teremthetünk a funkcionális területek és az üzleti környezet között, s kiszámíthatjuk azon oda-vissza hatást, melyet az üzleti környezet és a vállalati döntések folyamatos transzformációja indukál. Betekintést nyerhetünk azon belső mechanizmusokba, melyek az erőforrások felhasználását optimalizálva végterméket produkálnak, a piaci környezetben felmerülő igényeknek megfelelően. | hu |