Show simple item record

dc.contributor.authorBedő, Zsolt
dc.contributor.authorLászló, Gyula
dc.contributor.authorSzerb, László
dc.date.accessioned2022-07-20T08:28:12Z
dc.date.available2022-07-20T08:28:12Z
dc.date.issued2006hu
dc.identifier.isbn963 642 104 8hu
dc.identifier.urihttp://pea.lib.pte.hu/handle/pea/34338
dc.description.abstractA gazdasági fejlődés, a lokális piacok nyitottsága, s ezáltal a piaci szereplők interakciója nyomán kialakuló verseny megköveteli a vállalatok által követett stratégia folyamatos kiigazítását. A vállalat stratégiájának kialakítása, változtatása csak abban az esetben lehet sikeres, ha a döntéshozók megvizsgálták a szervezet közvetlen környezetét, piacait, lehetőségeit, s ezáltal válaszolni tudnak a felmerülő kihívásokra. A vizsgálandó környezetet szegmensekre kell osztani aszerint, hogy átfogó gazdasági folyamatokra, vagy pedig egyes szereplői csoportoknak a magatartására vagyunk kíváncsiak. A környezet szélesebb - országos, nemzetközi, globális - vetületét makro-kömyezetnek nevezzük, melyet a makroökonómia eszköztárának felhasználásával vizsgálhatunk meg. Ezáltal megérthetjük a központi bank árfolyam és kamatpolitikája által a vállalatra gyakorolt hatást vagy éppen definiálhatjuk Magyarország gazdasági lehetőségeit az Európai Gazdasági és Monetáris Unióhoz való csatlakozás eredményeképpen. Mivel a vállalat ebben a rendszerben csak egy kicsiny alkotóelem, így tevékenységével önmagában nem képest változást elindítani. Az ő számára viszont - ha közvetve is - nagyon is fontosak azok a hatások, amelyeket ezek a környezeti tényezők indukálnak. Ahogy közeledünk a vállalatok közvetlen környezetéhez, úgy válik láthatóvá azok tevékenységének gazdasági hatása. Ahhoz, hogy megértsük a gazdasági szereplők ár- és foglalkoztatás-politikájának, bevétel- és költségváltozásának hatásait, segítségül kell hívnunk a mikroökonómia eszköztárát. Ezen a szinten ugyanakkor még mindig nem foglalkozunk a vállalat felépítésével, belső rendszerével, s annak gazdasági jelentőségével. Ahhoz, hogy a közvetlen gazdasági környezet és a vállalat között meghúzódó összefüggéseket megértsük, az üzleti gazdaságtan eszközrendszerét kell felhasználnunk. Segítségével megérthetjük a vállalatok belső struktúrájában végbemenő változások okait, azok piaci hatásait, a vállalat határainak kialakulását, tevékenységének formálódását. Kapcsolatot teremthetünk a funkcionális területek és az üzleti környezet között, s kiszámíthatjuk azon oda-vissza hatást, melyet az üzleti környezet és a vállalati döntések folyamatos transzformációja indukál. Betekintést nyerhetünk azon belső mechanizmusokba, melyek az erőforrások felhasználását optimalizálva végterméket produkálnak, a piaci környezetben felmerülő igényeknek megfelelően.hu
dc.publisherCarbocomp Nyomda, Pécshu
dc.subjectgazdaságtanhu
dc.subjectüzleti gazdaságtanhu
dc.titleÜzleti gazdaságtanhu
dc.contributor.universityPTE KTKhu


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record