The Kodály Concept of Music Education and its Reception in the United States - A Comparative Empirical Study of Selected Music Didactic Content of Hungarian and American Teaching Materials for Kodály-Based Elementary School Music Instruction
Elérhetővé téve ekkor | 2022-06-08T07:15:19Z |
Szerző | Funkhauser Matthias MTMTID: 10056923 |
Webcím | http://pea.lib.pte.hu/handle/pea/34268 |
Az értekezés nyelve | Angol |
Az értekezés címe az értekezés nyelvén | The Kodály Concept of Music Education and its Reception in the United States - A Comparative Empirical Study of Selected Music Didactic Content of Hungarian and American Teaching Materials for Kodály-Based Elementary School Music Instruction |
Absztrakt az értekezés nyelvén | Kodály Zoltán zenenevelési koncepcióját 2017-ben az UNESCO a szellemi világörökség részévé nyilvánította. Kodály koncepciójának különleges jelentősége annak kettős funkciójában rejlik, egyfelől "a népi kultúra megőrzője"1 egyidejűleg "értékes, nemzetközileg alkalmazható tanítási modell". 2 Döntésével az UNESCO elismerte Kodály Zoltán pedagógiai örökségének történelmi dimenzióját, ugyanakkor kiemelte annak aktuális jelentőségét. A Kodály-koncepció nemzetközi elterjedése és fogadtatása 1955-ben kezdődött. A Kodálykoncepció alapján folyó zenetanítás eredményei inspirálták a nemzetközi szakma világát, és azt eredményezték, hogy a magyar modell a mai napig különböző adaptációk tárgya lett, amelyek elsősorban az iskolai zenetanítás, de a hangszeres pedagógia számára is készültek. Az elmúlt évtizedekben különösen az Egyesült Államokban törekedtek arra, hogy a Kodálykoncepciót országszerte megvalósítsák. Ennek érdekében egyetemi programokat hoztak létre, anyaggyűjteményeket és módszertani könyveket írtak, és Kodály-intézményeket alapítottak. A tankönyvek viszont még nem készültek el. A Kodály-koncepció adaptációs folyamata számos problémát és kérdést vet fel, amelyek megoldása és megválaszolása szükséges lenne ahhoz, hogy más kulturális és oktatási keretfeltételekhez is fenntarthatóan és nyereségesen igazítható legyen anélkül, hogy elveszítené lényegi elméleti magját és módszertani hatékonyságát. A megfelelő tananyag tehát az a központi kérdés, amelyet a Kodály koncepció adaptálóinak fel kell tenniük, mikor koncepciót alkotnak. Hogyan kell szerkezetileg és tartalmilag a Kodály-koncepción alapuló tananyagoknak felépülniük, hogy megfeleljenek a követelményeknek? Ebben a dolgozatban a magyar és az amerikai Kodály-gyakorlat tananyagát szeretném összehasonlítani válogatott zenei-didaktikai szempontok szerint, hogy támpontokat és alapvető tájékozódási pontokat adjak, amelyek segíthetnek a Kodály-koncepció adaptálásában. Mivel a Kodály koncepció nemzetközi recepciója és adaptációja tudományosan még mindig kevéssé kutatott, ez a tanulmány egy kicsit hozzá kíván járulni ehhez a terjedelmes kutatási területhez. |
Kulcsszó (Magyar) | Kodály-koncepció Tanítási anyagok US-amerikai adaptáció Zenei nevelés Zenei paraméterek |
Kulcsszó (Angol) | Kodály Concept of Music Education Musical Parameters music education Teaching Materials US-American Adaptation |
Egyetem | Pécsi Tudományegyetem |
Doktori iskola | BTK "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola |
Témavezető | Prof. Dr. Lakner Tamás |