Az olvasás modalitásai: dekonstrukció, referencialitás, performativitás
Abstract
Az olvasó a 2021. júniusában megrendezett PTE BTK Irodalom- és Kultúratudományi
Doktori Iskola, Az olvasás modalitásai: dekonstrukció, referencialitás, performativitás
műhelykonferenciáján bemutatott előadások írott változatát tartja kezében.
A konferencia elsődleges célja volt, hogy az irodalomelmélet doktori szeminárium
dekonstrukcióval és pszichoanalízissel foglalkozó szövegeihez kapcsolódva önálló kutatások
jöjjenek létre és lehetőséget teremtsen a fiatal kutatók számára a tudományos
életbe való bekapcsolódásra. A szeminárium műhelymunkájának centrumában egy a
strukturalizmus után kialakult, a humán, azaz szubjektív hátterű nyelv- és világ-értés, egy
olvasási módként működő gondolkodásmód, a dekonstrukció állt. Paul de Man még a
80-as években az irodalmi szövegek, mint szubjektív tárgyiasulások, szubjektív szimbolikus
rendszerek (rendszertelenségek) olvasataként alakította ezt ki. De Man kísérletet
tett egy a formális nyelvészetben figyelmen kívül hagyott nyelvi folyamat, a retoricitás
episztemológiájának, az olvasás egyfajta kényszerének a végiggondolására. Az olvasás
dekonstruktív természetét az okozza, hogy lehetetlen a nyelvi jelenség analízisén keresztül
megmondani egy kijelentésről, szövegről, képről vagy történetről, hogy referenciális,
grammatikai természetű, vagy éppen figurális jellegű. Ez az esszenciális bizonytalanság
az „elolvasás” elérhetetlenségét, az olvasás lezárhatatlanságát, végtelenségét hozza, bizonytalanná
teszi a nyelv szubjektív értelmét. A szubjektív ilyen bizonytalanná alakulása,
a szemiologikus önteremtés sűrű közege ráadásul nemcsak leképezi a belső világot,
hanem meg is cselekszi azt. Könnyen lehet, hogy ez a megcselekvés, a performativitás
(és a figurativitás) nem másodlagos,valami, ami a kód szerkesztettségén túl működik, hanem
elsődleges abban az eseményben, amivel beszédünk a világhoz illeszkedik. Másik
gondolkodási forrásunk a pszichoanalízis volt. Freud nagyszerű, diszkurzus-váltó találmánya
is a karteziánus, logocentrikus beszéd kifordítására tett kísérletet. A tudattalan
felfedezésével, pontosabban a tudattalannak saját személyes létének hátterével történő
szembesüléssel a „Gondolkodom, tehát vagyok” strukturáltsága helyébe egy dekonstruktív,
redukálhatatlan „Vágyom, tehát vagyok” heterogén, lezárhatatlan folyamatot tett. A
pszichoanalízis és a dekonstrukció olvasni (de nem elolvasni) tudja a bensőség heterogén
folyamatait, olvasni tudja önmagát, az életet mint valamiféle olvasási gyakorlatot.
A kötetben olvashatóak a színház és határterületeit érintő szövegek, regényértelmezések,
verselemzések mellett filmelemzések és filozófiaelméleti szövegek. Marina Abramović
performanszai a test realitását, a színházat megbontó Valós dekonstruktív szerepéről
szólnak, a trauma elmondhatatlan narratívájának nyomait kutatják. A kötet további írásai
az (ön)élet történt és megkövesedett emlékeit olvassák ki Borbély Szilárd regényeiben,
Primo Levi auschwitzi „arcvesztésében”, Olga Tokarczuk és Tóth Krisztina történeteiben
és Alfonsina Storni identitásteremtő arcképverseiben. Ehhez a dekonstruktív narratívához,
a traumához kötődik egy az irodalmon, versen keresztül alakuló terápiás munka,
írás/olvasás is. A léthez és létezéshez kötődő nagyszabású filozófiai és költői kísérletek
is helyet kaptak a kötetben, például ilyen Heidegger viszonya Celanhoz, Celan viszonya
Heideggerhez és köztük, köröttük a nagy dekontruktor-olvasó Derrida kapcsolata mindkettőjükhöz.
Szó van a fotó és film traumatikus természetéről, Barthes „ontológiai sóvárgásáról”,
a képen megjelenő punktum lacani trauma-fogalmáról is, illetve az olyan kifejezetten
trauma-textusként érthető műformákról is, mint az önéletrajz, Esterházy különös,
destruktív dekonstruktív önéletrajzairól, illetve a karakteres emlék és tér-képzéséről, amit
Térey poszthumusz önéletrajzában olvashatunk.