A részvételi színház politikussága
Abstract
A doktori értekezés fókuszában a részvételi színház politikusságának vizsgálata áll a 2010-es évek hazai példáin keresztül. A disszertáció központi hipotézise szerint elválaszthatatlan kapcsolat köti a részvételt a politika, illetve a részvételiség koncepcióját a politikus színház fogalmához. E hipotézis bizonyítása nem csupán a politika fogalmának a tisztázásával, hanem a politikai és politikus színház közti különbség meghatározásával is együtt járt. A részvételi színházi munkaformák közül a tantermi színház, az osztályterem-színház, a (komplex) színházi nevelési előadás, a vitaszínház, a közösségi színház, a dokumentumszínház (mint közösségi színház), a komplex táncszínházi nevelési előadás és a közösségi tánc került tanulmányozásra. A doktori dolgozat nem titkolt célja az volt, hogy folytassa a színházi nevelési szakma két fontos, 2013-as és 2017-es kézikönyve által megkezdett szakmai diskurzusát, öndefiníciós törekvését, illetve hogy hozzájáruljon a részvételi színház, s annak hazai kezdeményezéseinek átfogó ismertetéséhez: a politikus színház perspektívájából.