Pedagógusnők mentálhigiénés állapotfelmérése különös tekintettel a szakmai és női identitás kimunkáltságára-2009-2017 között, hazai mintán végzett kvantitatív vizsgálat
Elérhetővé téve ekkor | 2022-03-21T07:07:10Z |
Szerző | Borbáth Katalin MTMTID: 10026094 |
Webcím | http://pea.lib.pte.hu/handle/pea/34045 |
Az értekezés nyelve | Magyar |
Az értekezés címe az értekezés nyelvén | Pedagógusnők mentálhigiénés állapotfelmérése különös tekintettel a szakmai és női identitás kimunkáltságára-2009-2017 között, hazai mintán végzett kvantitatív vizsgálat |
Az értekezés címe angolul | Female Teachers' Mental Hygiene State with Special Regard to the Development of their Professional and Female Identity-Hungarian Research Between 2009-2017 |
Absztrakt az értekezés nyelvén | Az aktív pedagógusnők mentálhigiénés állapotfelmérésére fókuszálva vizsgálja az egyéni és a szakmai identitást, keresi az összefüggést a szakmai és a női identitás megléte, kimunkáltsága és a mentálhigiénés állapot stádiuma között. Fontos kiemelni, hogy a mentálhigiénés állapot felmérése két irányból történt: mind a kiégés felől, mind a pszichés jóllét, az életszemlélet milyensége felől. A dolgozat a személyiség dinamikus felfogását képviseli a folyamatos fejlődés lehetőségében, miközben tudatos alakításának meglétét keresi a pedagógusnők mentálhigiénés állapotának komplex felmérésével. A dinamikus felfogásnak leginkább megfelelő személyiség definíció McAdams (1995) integratív három szintű személyiség modellje, amiben a pszichológia különböző irányzatainak személyiség elméletei összegzésére tett kísérletet. A modellben igyekezett összegezni a személyiségről alkotott fogalmakat, miszerint a személyiség egyik szintjén találhatóak a személyiségvonások, amelyek időben, térben függetlenek. Másik szintjén fogalmi konstrukciók (attitűdök, hiedelmek, motívumok, szerepek stb.) vannak, amelyek már erős kapcsolatban vannak a szociális környezettel és a harmadik szintet már komplex egységek, narratív én-történetek alkotják, amik össze szerveződve narratív identitássá válnak (McAdams, 1995). |
Kulcsszó (Magyar) | identitás kiégés pedagógusnő pszichés jóllét személyiség |
Kulcsszó (Angol) | burnout female teacher identity personality psychological well being |
Egyetem | Pécsi Tudományegyetem |
Doktori iskola | BTK "Oktatás és Társadalom" Neveléstudományi Doktori Iskola |
Témavezető | Horváth H. Attila |